All posts by admin

17/2 Konstfredag! Ensemble GAHLMM – fredag lunchkonsert KRLSG2 Hörsalen 13.00

Den nya ensembeln GAHLMM skapades 2018 med behovet av att sammansmälta och integrera av olika fält inom konstmusik och improvisationsmusik. Sedan dess har intresset varit stort ifrån tonsättare att få arbeta med ensembeln. De olika musikernas bakgrunder är ytterst tongivande för ensembelns kapacitet och sammanhållning då de har expertis inom olika musikaliska fält. Detta skapar den samtida bredd som lyfter fram mötet mellan tonsatt, improviserad, elektronisk musik mm. som just var grundidén. Gemensamt för dem alla är att de under många år visat prov på högkvalitativa framföranden på den nationella så väl som internationella scenen.

Fredag 17 februari
Scen: Hörsalen KRLSG2, 13.00

Entré: Medlemsavgift för 2023 Nya Perspektiv 20kr


George Kentros – violin
Anna Svensdotter – flöjt
Henrik Olsson – slagverk
Lisa Ullén – piano
My Hellgren – cello
Mattias Petersson – elektronik

ENSEMBLE GAHLMM

My Hellgren

MY HELLGREN bor i Göteborg och arbetar som cellist i många olika sammanhang. Hon är som mest aktiv inom den nutida konstmusiken och är medlem i Curious Chamber Players, ensemble Mimitabu och text/ljud trion MonoMono. Hon anlitas även av andra ensembler som t.ex. Gageego! och danska Scenatet. Hellgren samarbetar gärna med tonsättare och har uruppfört solo och kammarmusikstycken. Hon har tilldelats arbetsstipendier från Konstnärsnämnden, Göteborgs stad och Västra Götalandsregionen. My är utbildad på Det Kongelige Danske Musik-konservatorium i Köpenhamn samt på HSM i Göteborg.

George Kentros

GEORGE KENTROS
Svensk-amerikansk violinist utbildad vid Yale University och Mannes School of Music i USA samt på Musikhögskolan i Stockholm. Han har under hela sin karriär specialiserat sig på den allra nyaste konstmusiken, främst med kvartetten pärlor för svin som han grundade 1995 och duon There are no more four seasons, som bildades 2004 och vars debut-CD kallades för en av decenniets 10 främsta klassiska inspel-ningar av DN. Hittills har han hunnit beställa och uruppföra fler än 150 verk av tonsättare från 20 länder och framträtt som solist, kammarmu-siker och skådespelare runtom i Europa samt i USA, Japan, Kanada och Centralamerika. Han grundade även avantgardeklubben SEKT, som var stilbildande inom den svenska alternativa blandkonstscenen och som nu har funnits i 19 år.

Henrik Olsson

HENRIK OLSSON
Från bruksorten Kyrkhult i Blekinge, har studerat improvisation och klassiskt slagverk vid Göte-borgs Musikhögskola med mastersexamen 2001. Olsson ingår till och från i olika samarbetsprojekt; senast som kompositör och musiker i Francesco Scavettas dansföreställning Lost Accidentally och som Foley vid stumfilms-visningar tillsammans med Matti Bye Ensemble på bl. a San Francisco Silent Film Festival, Göteborgs Filmfestival, Kalbjärga Filmfestival på Fårö. Han rör sig fritt mellan improviserad och noterad musik, där nästintill ohörbara akustiska ljudkällor eller friktioner lyfts fram med hjälp av piezoelement. Senaste åren har han turnerat och gästspelat på festivaler i Ryssland, Japan, USA, Kuba, Libanon samt hela Europa från Svalbard till Aten med musik utgiven på Another Timbre, Häpna, Kning Disk, BombaxBombax, Monotype Records, Sofa med flera.

Mattias Petersson

MATTIAS PETERSSON är utbildad vid Kungl. Musikhögskolan och har diplom i elektroakustisk komposition. Sedan sin examen 2006 har han varit internationellt verksam både som tonsättare och elektron-musiker. Som soloartist har han släppt skivor med sin elektroniska musik på bland annat Moving Furniture Records, iDeal Recordings, Fylkingen Records och Jahr Null Aufnahmen. Han har även skrivit en stor mängd kammar-musik, ett flertal operor och gjort musik till åtta dansföreställningar. Petersson samarbetar med namnkunniga artister och ensembler från olika musikaliska fält och hans musik har spelats både i klubbmiljöer och på impro- och kammamusik-scener över hela världen. Som ena halvan av den hyllade duon There are no more four seas-ons har han tillsammans med violinisten George Kentros omarbetat klassiska verk till ny musik för violin och live-elektronik.

Anna Svensdotter

ANNA SVENSDOTTER
Flöjtist baserad i Göteborg. Spelar i flera olika ensembler: 40f (som firar 10-årsjubileum i år), Parkour, Ghost Inside Ghost, Trio Ek/Janson/ Svensdotter och duon Glow med My Hellgren. 2013 släpptes solo-CDn Alpha Waves (SFZ Records) med svensk musik för flöjt och elektronik. 2019 väntar bland annat en duo-turné med Paula Matthusen (US) och teater-projekt med Teater Spira.

Lisa Ullén

LISA ULLÉär en av landets mest inflytelserika pianister inom den nutida konstmusiken och ofta verksam inom den svenska frijazz- och improvi-sationsscen. Ullén är också internationellt känd som en unik och kompromisslös tonsättare och musiker. Under de senaste decenniet åren har hon släppt över femton album i både eget namn och i olika samarbeten med musiker som Charlotte Hug, Okkyung Lee, Nina de Heney, Mariam Wallentin, Maggie Nicols och turnerat i Europa, USA, Kanada och Japan. Senast har hon släppt trippel-CDn Piano Works för solo piano och vinyl EP:n Sekvenser och Lager med Mot-ståndsorkestern, en komposition för storband som rymmer inte mindre än tre kontrabasister.

Seen from abroad, there seems to be something exciting happening in Stockholm these days, where the divide between improvisation and contemporary composition is extremely porous, if not nonexistent, in the most adventurous circles. That’s certainly where you’ll find the six members of GAHLMM, who’ve arrived at this spot from both sides of the improv/composition split.

Neil Kulkarni – the Wire Magazine, Feb 2023

Entré sker i form av medlemsavgift för 2023 á 20 kr!

I samarbete med Västerås Konstmuseum och KRLSG2.

17/9 Kulturnatt med Farida Amadou (BEL) – BAHK (GRB) – Monopunk SWE

20.00 Farida Amadou (BEL)

Farida Amadou (b.1989) is a self taught bass player based in Liège, Belgium. The electric bass is her main instrument since 2011. In 2013, she has started to play a lot of different musical genres, including blues, jazz and hip-hop. Soon Farida started to dive into improvisation music, and got rapidly identified by local collectif and musicians.
After a year (2017) as bass player in belgian punk band Cocaine Piss, Farida decided to focus on her solo improvisation practice and collaborations with musicians like Steve Noble, Thurston Moore, Peter Brötzmann, Floris Vanhoof, Julien Desprez among other occasional featuring such as Mette Rasmussen, Linda Sharrock, Chris Pitsiokos, Eve Risser, Alex Ward, Jerusalem in My Heart,…

[Listen] Farida Amadou at Bandcamp

[Read] Farida Amadou at WIRE magasine (UK)

ca 22.00 BAHK (Elvin Brandhi/Daniel Blumberg) (GRB)

BAHK (Daniel Blumberg & Elvin Brandhi)

Bahk is an interdisciplinary art group consisting of Daniel Blumberg
and Elvin Brandhi. For the last 3 years they have been developing an
archive of collaborative work across sound, visual art and video.

Links
http://bahk.xyz/

ca 23.00 Monopunk SWE

Dualismen är en kraftfull motor för Monopunk SWE. I musiken möts instrumentala, monotona ambientstrukturer och lågintensivt poetiska texter på nutidssvenska. Tillsammans och enskilt. Svart och vitt. Erfarenhet och naivitet. Tungt och lätt. Människa och maskin. Intellekt och instinkt. Ett sammanvävt ljudlandskap av improvisation kring en hård kärna.

https://ambientpunkrecords.wixsite.com/monopunkswe

Klubb 19 serveras från 19.30-23.30.
Lokal: Slottsgatan 19, Västerås.
Tid: Klubb ifrån 19.30   första artister på scen: 20.00
Fri Entré! men betänk att bli registrerad medlem enligt skälen nedan:

Information om betydelsen av vara registrerad medlem i Nya Perspektiv. Din framtidssäkring för kommande evenemang.

Föreningen baserar varje år sina konserter och aktiviteter utifrån de bidrag som vi får in av bidragsgivare (i dagsläget: kommunalt och statligt). Dessa bidrag är beroende av att vi har medlemmar som är korrekt registrerade. 
Om du inte redan är registrerad medlem för i år vädjar vi därför dig att sätta in medlemsavgiften för innevarande år (20kr) på vår bankgiro 5703-0074 eller swisha på (enligt nedan) och som komplement maila Tomas Nygren (enligt nedan) dina kontaktuppgifter (som minsta information behövs: för och efternamn, e-post samt postnummer och ort, (uppgift på kön är frivilligt att ange, men tyvärr kräver bidragsgivare att vi ändå för statistik över detta) det går också att ha skyddat medlemsskap men då måste man ange detta). 
För att vi ska fortsätta kunna erbjuda evenemang med fri entré som detta kulturnattsprogram (men även tidigare sommarens program under cityfestivalen och senare konserten med Éliane Radigue i Domkyrkan i augusti) där vi inte får betalande publik och entréavgifter är det extra viktigt att ni bidrar med ert registrerade medlemskap som en indikation på att detta är något ni tycker är kul för Västerås och vill fortsätta komma till. 
Ni som redan har varit på ett evenemang tidigare i år och blivit medlemmar behöver vi uppdatera era kontaktuppgifter dessutom: maila mig ert Namn, postnummer, och ort! 

Bli registrerad medlem! avgift: 20kr/år
minsta information behövs för att vara registrerad: för och efternamn, e-post samt postnummer och ort, det går också att ha skyddat medlemsskap men då måste man ange detta). 
Betalningssätt: Bankgiro: 5703-0074
Swish: tel nummer enligt nedan (Tomas Nygren), lämna namn,e-post, postnummer, ort som meddelande

Medlemmar som är 18 år eller yngre får alltid fri entré på kommande evenemang med entréavgift!

Tillgänglighet

Se info om tillgänglighet för våra olika konsertlokaler på denna sida: https://www.nyaperspektiv.se/news/?page_id=1105&embed=true#?secret=XsVI5eFKNJ#?secret=EBsa7pRyEz

Måndag 15/8 12.00 Éliane Radigue — Occam Hexa IV – Domkyrkan Västerås – Lunchkonsert

Éliane Radigue is one of the last centuries’ most important living composers. Having produced an extraordinary and extraordinarily influential body of electronic music between the 1960s up until 2002 (despite very little public acclaim or recognition during most of this period), she then turned to composing for and with musicians and acoustic instruments. In doing so, she has created a further body of music that draws on the sonority of her earlier work whilst extending it into new realms using a very particular methodology of oral transmission that allows for exchange ‘heart-to-heart’.Occam Hexa IV is a new work for quintet commissioned by the Edition Festival for Other Music.

It is performed by:
Silvia Tarozzi (violin)
Julia Eckhardt (viola)
Deborah Walker (cello)
Nate Wooley (trumpet)
Enrico Malatesta (percussion)

Presented by Nya Perspektiv in collaboration with Ideell Edition.

Occam Hexa IV commission made possible with support from Kulturrådet, The Swedish Arts Council.

Plats: Västerås Domkyrka

Fri Entre!

in memoriam Lennart Nilsson (1937-2022)

Föreningen Nya Perspektivs grundare Lennart Nilsson avled på midsommardagen 25/6 2022.

Vi sänder våra tankar till alla anhöriga och speciellt till Gunnel Nilsson och de närmaste som tagit hand om honom den senaste tiden.

Lennart var Nya Perspektivs men också tidigare jazzklubben Village’s eldsjäl. Från mitten på 80-talet och framåt skapade Lennart ett omättligt antal konserter och musikupplevelser för Västerås och regionen på Villagescenen och sedan från hösten 1999 var det Nya Perspektiv som ersatte detta med fokus på samtidsmusiken.

Avtrycket från Lennarts engagemang och envist kämpande för att skapa modernitet och resurser inom den samtida konsertscenen är enormt. Inom jazzen och senare samtida improvisationsområdet och konstmusik skapades stora förutsättningar och möten mellan svenska och internationella musiker. På många sätt var projektet Nya Perspektiv en utveckling av ett område som Lennart redan under sin tid på Jazzklubben Village i Västerås var med och skapade. Många av hans musiker och andra arrangörskontakter möjliggjordes där. Utvecklingen siktade mot en strävan att möjliggöra konserttillfällen (till en blygsam entréavgift) av de mest namnkunniga, progressiva och nydanande musikerna inom improvisationsmusikens områden, därtill också ett antal utflykter inom noterad konstmusik och elektronisk musik. Den internationella prägeln var stark redan ifrån början, då den första musikern som spelade under Nya Perspektivs koncept var Marilyn Crispell. Hon var också dessutom utsprunget till namnet: New Perspectives.

Förutom konsertscen i Västerås, bidrog Lennart till att göra tre monumentala festivaler: Perspectives 2004, Perspectives 2007 samt Perspectives 2009. Man kan gott säga att dessa tre festivaler satte verkligen Västerås på världskartan. Läs mer om dessa festivaler här: https://nyaperspektiv.se/NEW/perspectives2004.html

Jag rekommenderar att besöka Lennarts hemsida för hans egna redogörelse och läsvärda formuleringar om hans arbete inom musikområdet: http://www.lennart-nilsson.se/inledning/musik/

Lennart vid pianot på hans 60-års dag på Village. foto: Gunnar Holmberg.

Det många kanske inte vet var också att Lennart var själv en väldigt fin jazzpianist. Trots att han själv inte nämnde sitt egna musikskapande i någon större utsträckning är det värt att lyssna på en inspelning ifrån hans 60-års firande på Village (välj tredje låten, ett härligt swing!): http://www.lennart-nilsson.se/musikillustrationer/musik-fran-min-60-arsfest-pa-village-den-181-1997/

Min personliga kontakt med Lennart startade runt 2002 och detta efter några gångers besök vid konserter på Culturen i Västerås. Jag föreslog att hjälpa honom med broschyrer och affischer.
Jag producerade ett antal grafisk vågade affischer genom åren som speglade musikens progressiva samtidsfokus, och det var inspirerande att Lennart alltid mottog dessa med stort engagemang. I och med att jag också arbetade sedan som tekniker på Culturen under åren runt 2003-2005 fick jag också ett yrkesrelation till honom förutom det ideella arbete som vi och några andra av den yngre generationen tillförde föreningen. Lennart tror jag var nog väldigt fallen för att skapa en familjär och kärleksfull situation för alla som medverkade i projektet. Vid träffar och styrelsemöten i hans villa bjöds det alltid på förstklassig mat!

Det förekom aldrig något bekymmer för mig med Lennarts “smalare” profil och koncept för Nya Perspektiv. Med en bakgrund som samtida yrkeskonstnär förefall det väldigt naturligt att detta “jazzutvecklande” koncept närmade sig konstområdets domäner på många sätt, egentligen en utveckling som börjat långt tidigare i jazzens historia med förgreningar allt efter 50 och 60 talet. Det var förstås nödvändigt att visa fram denna utveckling och även lyfta vissa områden som då inte hade fått ett genomslag i Sverige. Riksförbundet RANK som Lennart också var aktiv i var en del av samma process. Publiken tog inte bara emot men kom att bli medskapare i en unik satsning som också genererat mycket mer utöver konserter. Under de åren som t.ex. de större Perspectivesfestivalerna genomfördes kan man höra än idag svallvågor av efterdyningar, fruktsamma musikaliska möten, men också männskor som har träffats och skapat ett liv tillsammans.

Vi planerar att skapa en minneskonsert inom snar framtid för Lennart.

Tack för all musik Lennart!

producent Tomas Nygren