Info:
För konserter, om inget annat anges:
Konsertlokal: Box1, Box 2 eller Box 3, Culturen, sintervägen 6, Västerås
Konserttid: 19.00
Entré: 70kr. Stud. 40kr
Entré med medlemskort: 50kr. Stud. 20 kr
bli medlem! endast 20 kr
medlemmar som är 18 eller yngre: fri entré!
Endast kontantbetalning i entrén!
Tillgänglighet
se info om tillgänglighet för våra olika konsertlokaler på denna sida:
6/2 Bryan Eubanks / Doug Theriault
Bryan Eubanks (b. 1977, US) is a musician primarily active within the traditions of experimental and live electronic music. Growing up in the desert region of eastern Washington State, he was trained in analog photography before becoming musically active in Portland, Oregon in the late 1990’s. There he was part of a fertile music community and organized a large amount of concerts, small festivals, and collaborations, as well as forming the record label Rasbliutto with Jean Paul Jenkins and Joseph Foster in 2001 (operating until 2011). From 2005 to 2013 he continued to be an active musician and organizer in New York City, working most often with Andrew Lafkas in a variety of contexts as collaborator and co-curator, and is currently living in Berlin, Germany. He has no formal musical training and is, for the most part, an autodidact, although he received an MFA in 2012 from the Milton Avery School of the Arts at Bard College. He works with the soprano saxophone, electronics of his own design, and computer music. He improvises, composes, and is developing sound installations exploring acoustic holography.
http://www.sacredrealism.org/bryaneubanks/
https://www.youtube.com/watch?v=kGSX1ESa_Iw
Doug Theriault is an instrument builder, improviser and composer who resides in Portland Oregon. His music is not easily identified as it is constantly in flux. His main instrument is the guitar. All of his guitars are heavily modified with electronics.
Currently he is using a guitar played through custom made synths of his own design.
His business (Buzz-R-Electronics.com) is making experimental controllers and instruments for others.
Interference knows no hesitation, manifesting itself through circumstantial entanglements of unusual phenomena which may or may not be caused by human choices. Through their work with electronics, controlled by a sensor guitar and by an “open circuit” respectively, Theriault and Eubanks give birth to an earnest album of incendiary dissonance; yet, the desperate anguish of extended distorted frequencies and incumbent radioactive rainfalls often finds openings towards a strange agonizing calm, in which the “big clouds” seem to leave some space to the noise of a motor airplane in between the siren-like calls of distant car alarms whose battery will die only after an eternity of tormented ecstasy. Discouraging any try to transform their sound in a cheap appreciation of the mere experiment, the couple works intently trying to dictate some new rules for the abrasion of tranquillity, leaving our ear-aching pretence of knowledge without its crutches when silence finally falls. Massimo Ricci (Touching Extremes) >>>
excerpt from track 1 Don’t worry about the future – CS047
Bryan Eubanks – elektronik
Doug Theriault – elgitarr, elektronik
20/3 Johan Jutterström solo
Christer Bothén solo
Jutterström/Bothén duo
Johan Jutterströms poetik cirkulerar kring mer eller mindre konkreta ljud som kopplas till rörelsen som frambringar dem. I hans solo avgränsas etydliknande ”stycken” i vilka han rör sig runt i konsertlokalen. I framförandet används väggar och golv som ett element till styckena.
Christer Bothén är utan tvivel en legendarisk musiker.
I över 40 år har det svenska musiklivet haft glädjen att erfara Bothén i alla dess skepander som instrumentalist, improvisatör, kompositör, konstnär och pedagog.
Man måste hela tiden fråga sig: Är den här musiken levande eller är den död? Är jag själv levande eller livlös?
Livstiden, livsprocessen innebär ständig förändring. Man är på väg mot något annat hela tiden.
Man blir hela tiden till.
Christer Bothén
FRI ENTRÉ
Johan Jutterström – saxofon
Christer Bothén – tråblås
https://soundcloud.com/johan-jutterstrom/sets/both-n-durant-jutterstr-m/s-HT0ax
27/3 Linda Olah solo + Pär Thörn/Ida Lundén
DUBBELKONSERT!
Linda Olah‘s arbete med soloröst och elektronik initierades för att upptäcka djupet och sårbarheten hos en enda stämma. Varje improvisation och komposition härstammar från den akustiska rösten och några av kompositionerna förblir också akustiska, medan andra utökas med elektronik. Röstklangen utsträcks, utvidgas i Linda Olah’s elektroniska bearbetningar. Genom utforskandet och att utnyttja det stora utbudet av spektra som rösten tillför musiken skapas ett mångsidigt men precist uttryck i de kompositioner som scener av olikfärgade landskap leder oss genom hennes närvaro.
Linda Olah har en bred erfarenhet av att arbeta med musik och improvisation, i både professionella sammanhang och i utbildning. 2007 påbörjade hon sin Bachelor-utbildning på Högskolan för Scen och Musik i Göteborg som en av de yngsta eleverna som någonsin antagits till jazz-programmet, senare fortsatte hon med ytterligare musikstudier vid musikkonservatoriet i Paris; (Conservatoire National Supérieure de Musique et Danse de Paris).
Linda är en väl renommerad sångerska och har fått flera prestigefyllda stipendier och priser, några av de senaste är SEB’s stora musikstipendium för lovande musiker samt Kungliga Musikaliska Akademiens stora Nationella stipendium. Vid sidan av hennes utbildning har hon varit aktiv inom flertalet musikaliska konstellationer och grupper med vilka hon har turnerat och spelat med i bland annat England, Australien, Indonesien, Ungern, Kroatien, Västindien och Frankrike. Under dessa utlandsturnéer har hon spelat på scener som bl a Operahuset i Sydney, Centre Georges Pompidou, Le Louvre och Cite de la Musique i Paris, Nefertiti i Göteborg och Stadshuset, Fasching, Glenn Miller Café och Nalen i Stockholm. Linda har nyligen tagit sin masterexamen med inriktning musiker/improvisation vid Högskolan för Scen och Musik.
Linda Olah – röst/sång, processing/fx
https://soundcloud.com/linda-olah
Poeten Pär Thörn och komponisten Ida Lundén presenterar en text-ljud-komposition om bokstaven ‘r’. En associativ resa genom Skaraborgs län, en retrospektiv över revolutionära rörelser och vår tids registrerade varumärken. På en formmässig nivå rör sig verket mellan repetitiv uppläsning, mikrohistorier, noisemusik, guttural ljudpoesi och collage. Verket både refererar till den svenska sextiotalstraditionen och överskrider den. Urpremiären för denna långa komposition var på Södra Teatern under Art’s birthday party 2013 och kommer att presenteras i ett utökat format.
Pär Thörn – röst
Ida Lundén – synth/sampler elektronik
http://www.skovdenyheter.se/artikel/22031/halla-dar-ida-lunden
Med stöd ifrån RANKs turnénätverk Interaktion
24/4 Trophies
Det är ingen tvekan om att den italienskfödde röstmusikern Alessandro Bosetti står för ett eget genuint uttryck inom den nutida musiken idag, då kanske främst inom improvisationsscenen, men även inom ett större område såsom poesi och konstmusik. Kanske beror det starka uttycket av dess genrelöshet som bryter sig ut och låter sig vara nyskapande. I hans grupp Trophies medverkar den japanske gitarristen och samisenvirtuosen Kenta Nagai som på ett precist sätt skapar en harmoni med de tal-formationer som Bosetti konstruerar. Med Tony Bucks pulserande och texturella trumspel uppkommer ett samspel med de loopbaserade ordfragmenten. Tony Bucks tillhör en av de främsta trumslagarna idag medverkande i grupper som the Necks och i samarbeten t.ex. med John Zorn, The Ex osv.
Alessandro Bosetti – voice/electronics (ITA – GER)
Kenta Nagai – guitar, fretless guitar (JPN – USA)
Tony Buck – drums (AUS)
” … In the work of composer Alessandro Bosetti, the gap between music and speech gets a lot smaller. Both in his solo music and with his trio Trophies, he explores what he calls “repetitive speech-loop forms.” Frequently, this involves him recording people either reading lines or speaking extemporaneously, then transposing the recordings into written music. Often, Bosetti then speaks the same words himself in conjunction with that music. On his latest solo CD Royals and Trophies’ new album Become Objects of Daily Use (both released by Polish label Monotype), he constantly questions the roles of music and speech: whether they convey literal meaning, act as pure sound, or do something in between … Marc Masters – Pitchfork >>>
What Alessandro Bosetti is doing is truly new—and in an era of revisionism, that’s saying quite a lot. Kurt Gottschalk >>>
Jag vet inte om jag har uttryckt mig tydligt eller ens tänkt ordentligt, då jag följt mina rysningar längs ryggraden ner i ryggbastet, då skivan snurrat. På ett egenartat sätt har avantgarde och tradition, impro och melodi smält bort för att på detta sätt återuppstå. Och stundtals blir jag så hänförd att jag reser mig upp och utropar: Lazarus! Men besinnar mig genast, eftersom jag därmed blivit precis så pretto, som jag inte tyckte orden skulle vara. Återuppståndelse hör till religionens värld. Det här är större! Fan, nu är jag där igen!! Strunt i religionen och antiteserna – det här är skitbra. Kort och gott. Punkt!!
Thomas Millroth om Throphies senaste skiva >>>
Kenta Nagi (youtube)