Program Vår/Sommar 2022

30/4 ARRINGTON DE DIONYSO (US) – SENYAWA (ID)

20.00 Arrington de Dionyso (US) 

 An uncompromising voice in contemporary music, Arrington de Dionyso (b. 1975 Chicago USA) integrates ancient soundmaking techniques with trans-modernist inquiries into the nature of consciousness. His propulsive improvisations utilize kargyraa voice combined with reed instruments (primarily bass clarinet, saxophone, and his invention the Bromiophone) as multiphonic tools in the navigation of liminal spaces between shamanic seance and rock and roll ecstasy.  While deeply rooted in the punk inclination to tear down musical standards in an effort for liberation, Arrington’s music weds the iconoclasm of No-Wave Punk to the spiritual searching of Albert Ayler era Free Jazz along with more indigenous approaches to improvisation, reaching for an unveiling of primordially potent universalities. His compositions embrace sounds as colors, placing emphasis on the complimentary spectrums- from circular overtones whispered through bamboo flutes to the penetrating deep and guttural howls of amplified throatsinging- all with the lungs of an athlete.
  Over the last 25 years he has founded iconic experimental rock groups such as Old Time Relijun, Malaikat dan Singa, and This Saxophone Kills Fascists. He has also performed alongside many great icons of contemporary music including collaborations with members of Deerhoof, the Master Musicians of Jajouka, Senyawa, Fugazi, and The Violent Femmes.
 As a kind of “punk ethnomusicologist” Arrington circumvents academic approaches in favor of building direct relationships with the musical cultures he wishes to engage with, not as an “anthropologist” studying an “exotic other” but as an invited participant and active collaborator. His investigations of Jathilan trance music in Java, and collaborations with groups such as Senyawa, Karinding Attack, and HMM have brought him to the forefront of the Indonesian experimental music scene, and he has recently traveled to Morocco (Master Musicians of Jajouka) and Peru (instrument builder Dmitri Manga) to build similar connections between the indigenous and the avant garde. This August will be his first travel to the Republic of Tuva where he looks forward to collaborations with throat-singers and shamans. He will teach workshops about free improvisation and experimentation with ancient forms.
  Whether as a band leader, solo performer, or in collaborative settings, Arrington’s music evokes an “Ancient Future”, sometimes shocking and hallucinatory, always aiming to channel Spirit. 
links: Interview from the Quietus https://thequietus.com/articles/22995-this-saxophone-kills-fascists-arrington-de-dionyso-interviewBandcamp: www.arrington.bandcamp.com
Youtube channel www.youtube.com/arringtondedionyso
Arrington’s invented instrument THE BROMIOPHONE Bromiophone (PVC Contrabass Clarinet) Alat Gunturhttps://www.youtube.com/embed/F1rcJ2t_Is0?feature=oembedhttps://www.youtube.com/embed/0U5rASZnV14?feature=oembed

21.00 Senyawa (IN)

Den experimentella duon Senyawa består av sångaren Rully Shabara och instrumentalisten Wukir Suryadi. Shabaras sång sträcker sig från black metalinfluerad growlteknik till delikat falsett. Suryadi är instrumentbyggare och spelar egna stränginstrument av bambu, utrustade med elgitarrmikrofoner. Han spelar ibland akustiskt, och ibland skickas ljudsignalen genom en rad effektpedaler. Han knäpper, gnider och trummar på sitt egendomliga instrument och skapar på så vis alltifrån sköra melodier till beats och rent noise.Senyawa kommer från den uråldriga staden Yogyakarta i centrala Java, Indonesien. Deras musik reflekterar det traditionella musikarvet från Java, filtrerat genom ett nutida experimentellt förhållningssätt.http://senyawa.tumblr.com/

https://www.facebook.com/senyawaduo
https://www.nytimes.com/2021/02/18/arts/music/senyawa-alkisah.html

https://www.youtube.com/embed/1mm0u2dQhQw?feature=oembedhttps://www.youtube.com/embed/IoprHfCwd10?feature=oembed

ONSDAG 4/5 MARY LATTIMORE (US)

Mary Lattimore är en Los Angeles-baserad musiker som använder sin Lyon och Healy-konsertharpa för att trolla fram vackert abstrakta former som framkallar minnen, landskap och känslor.

Genom en bredd av inspelningar, samarbeten och konstnärliga uppdrag utforskar hon genom sin musik en värld av ordlösa berättelser. Med hjälp av effekter och enstaka sånginsatser, låter hon sina harpimprovisationer förvandlas till spektrala sångformer. I liveuppträdande avslöjar hon den impressionistiska magin boende i hennes instrument när hon blandar klassisk teknik och ambient elektronik med fängslande resultat.

År 2018 släppte Mary Hundreds of Days, hennes andra LP på Ghostly International, samt ett samarbetsalbum med Meg Baird som hette Ghost Forests (Three Lobed). Hon kommit långt sedan sina klassiska studier vid Eastman School of Music, via en tid i Philadelphia med bl a Espers och Fursaxa och perioder av ljudskapande tillsammans med Steve Gunn, Sharon van Etten och Kurt Vile. Hon samarbetade också med gitarristen / synth-spelaren Jeff Zeigler på deras album album Slant of Light (Thrill Jockey) från 2014, samt komponerade ett livearrangemang för Philippe Garrels experimentella stumfilm Le Revelateur från 1968, som de sedan turnerade tillsammans med.

“I en serie med alltmer fascinerande samarbetsalbum såväl som skivor under hennes eget namn har hon lärt sig att måla landskap och uttrycka komplexa känslor utan ett ord … på ganska kort tid har Lattimore blivit en av landets mest övertygande solister.” – NPR

“Denna innovatör på harpan experimenterar med en arsenal av nya instrument – inklusive sin röst – på ett album med ambientmusik, lika komplex och meditativ som Pauline Oliveros verk” – Pitchfork

Mary Lattimore – harpahttps://www.youtube.com/embed/FJopakOY0Ms?feature=oembedhttps://www.youtube.com/embed/7gF3v4CuiOo?feature=oembed

2/7 FESTIVALEN I FESTIVALEN

programmet uppdateras…

Tillgänglighet

Se info om tillgänglighet för våra olika konsertlokaler på denna sida:https://www.nyaperspektiv.se/news/?page_id=1105&embed=true#?secret=mDNRYEdk21#?secret=Y6WYxl4mqW

Nya Perspektiv: Västerås alternativa musikscen!