Perspectives 2012
“A wall display in Culturen, the factory-turned venue hosting the majority of the Perspectives 2012 festival, promises “En Elektrisk Historia”, documenting with archive photographs of chimneys, turbines and generators Vasteras’s transition from small town to industrial city in the 19th century. The photos are placed near the entrance to one of Culturen’s three black box-style rooms, which has been given over to another kind of electrical history.
In its entrance stands a large old reel-to-reel machine, which, for the two days of the festival, projects early electronic works from Stockholm’s pioneering Elektromusikstudion (EMS) at high volume, alongside artists’ film and video from the 1960s to the 2000s. This darkened space hums and pulses with some extraordinary disembodied sounds: Anders Hillborg’s elemental Rites Of Passage, excerpts from Roberta Settels’s Meinhof ln Memoriam and rare works by Rune Lindblad, among many others. Visuals too – Jan W Morthenson’s 1971 video work LuxSonora is a hyperkinetic retina-scorcher, while it’s a treat to see Gunvor Nelson’s lyrical My Name Is Oona (1969), with its soundtrack co-created by Steve Reich. But the historical aura of these experiments with new technology is telling: for the most part, the artists at Perspectives focus on the possibilities of the physical, extending acoustic instruments (including voice) in close-up performances where human communication can be felt as an almost tangible presence”
Frances Morgan, The Wire
“Med ny regim har könsfördelningen jämnats ut betydligt. Nämnda Sophie Agnel är bara en av många kvinnor på festivalen.”
“Så långt frijazz. En av de stora behållningarna, förutom enskilda konserter, med Perspectives-festivalerna är den musikaliska bredden. Oavsett vilket håll man kommer från finns det alltid nya intryck att insupa: Dronemusiken med Oceans of Silver & Skulls med Joachim Nordwall, Mark Wastell med flera, röstimprovisatören Stine Motland som spelar med saxofonisten Mats Gustafsson och basisten Jon Rune Strøm, fusionsmusikens Thymeshift featuring Hilmar Jensen, frirockarna Smegma som blandar allt från rock till frijazz och kosmisk bakgrundsstrålning, improvisatörerna Joëlle Léandre/François Houle/Raymond Strid i Last Seen Headed eller den lågmälda kvartetten med Christine Abdelnour, David Stackenäs, Raymond Strid och Patric Thorman.”
“Den öppna attityden och det nyfikna sökandet genomstrålar hela Perspectives 2012-festivalen på ett alldeles utmärkt sätt. Det är en plats för lyssnande, men också en plats för möten mellan människor som är intresserade av kreativ musik. Tillsammans med det faktum att artisterna – både nationellt och internationellt – tillhör de allra finaste gör utbytet och festivalen så oerhört viktig.”
Magnus Nygren, Sound of Music
Perspectives 2009
“Det finns tre festivaler för nutida improviserad musik som man talar om: Kongsberg, Vancouver och Västerås.”
Peter Margasak, Down Beat, Signal to Noise
“.. Få gånger har jag lyssnat till en konsert med så mycket kärlek inbakad som när violinisten Maya Homburger och basisten Barry Guy spelade på konstmuseet i Västerås i lördags. Kärleken till instrumenten, till musiken men också mellan Homburger och Guy som är ett par (kärleken tar sig andra uttryck än den mellan festivalens andra par, Junko och Jojo Hiroshige i japanska Hijokaidan!) flödar! Homburger/Guy drar ömt in barock, nutida och improvisation i sin musik. En oerhört vacker konsert! Det betyder inte att de backar för det vildsinta! Tvärtom har det sin givna plats ..”
Magnus Nygren, www.soundofmusic.nu
“.. Plötsligt skrapar det till. Kort därpå låter det som om man slog på och av en högtalare. Sinustonerna påminner om testbilden på teve och kommer och går med ojämna intervaller. Vad som avgör hela saken är att man som lyssnare känner att Filament har koll på vad de gör. De har en form och en strategi. En konstnärlig närvaro som, då den blir allt tydligare, ersätter frånvaron av konventionella riktlinjer. ..”
Johannes Cornell, Dagens Nyheter (link to full article)
“.. I den tillfälliga duon, som även spelar var för sig, Hankil Ryu (Korea) och Dieb13 (Österrike) skapas ett intressant möte med annorlunda ljudkällor. Dieb13 snurrar sina egengraverade lp-skivor på tre skivspelare och formar loopar och utdragna ljud som intervenerar med ljuden av Hankil Ryus klockor. Bordet framför honom är en liten mekanisk verkstad med isärplockade klockor, kontaktmikrofoner och elektronik. Det knakar och skär med fina ljud i mellanregistret och han passar sig noga för ringsignaler och rena tick-tack-ljud. Både spännande och roligt. ..”
Magnus Nygren, Svenska Dagbladet (link to full article)
“.. Perspectives i Västerås är verkligen en triumf för den icke-kommersiella konsten. Perspectives är också ett svar till de som menar att den alternativa kulturen, den “svåra konsten”, bara når ett fåtal. Redan klockan ett är vi ett hundratal Västeråsbor och ditresta som fullständigt kollapsar inför Barry Guys och Maya Homburgers resa mellan Bibers 1600-tal och samtida improvisation. Svårt? Inte för någon som är det minsta öppen för två hängivna musiker som förenar bländande teknik, djup musikalitet och en vilja att kommunicera. Samma nerv möter vi i Sven-Åke Johanssons slagverk. Nu har klockan blivit 18 och ytterligare ett hundratal har hittat till Culturens huvudscen. Spelet är så nyansrikt trots den minimala estetiken och strukturen är samtidigt så tät. Visst, man kan uppleva något komiskt i att slå på en pappcymbal. Men jag blir oerhört störd av att min bänkgranne för konserten konstant fnittrar högljutt åt alla “märkligheter”. För mig är detta en välkomponerad improvisation och på fullaste allvar. ..”
Andreas Engström, Nutida Musik
“.. Det är, som en av åhörarna uttryckte det, en ynnest att kunna höra all denna musik i Västerås. Perspectivesfestivalens tonvikt på japanska musiker introducerar artister som annars sällan hörs i Sverige, och programmet har uppvisat en föredmölig bredd, med såväl yngre som mer etablerade artister, ärrade jazzveteraner och unga laptopvirtuoser, från det introverta och sparsmakade till det svettigt inlevelsefyllda. .. .. Enda smolket i bägaren var arrangörernas rättmätiga fråga: var fanns de lokala kulturpolitikerna? En internationell, offentligt understödd musikfestival borde vara en angelägenhet för stadens hela kulturliv. ..”
Johan Lif, Västmanlands Läns Tidning (link to full article)
Att anordna en festival som Perspectives i ett ”kulturfientligt land” som Sverige borde vara en omöjlighet. Det sade saxofonisten Dror Feiler från scenen när festivalen invigdes på CuLTUREN i går. Kanske har han rätt. Desto mer anmärkningsvärt då att Lennart Nilsson under tio års tid lyckats upprätthålla en scen för ny musik i Västerås – och därtill lyckats anordna tre internationellt ryktbara festivaler.
Johan Lif, VLT
Perspectives 2007
“Musikfest i världsklass
Den andra Perspectivesfestivalen i Västerås har blivit en av landets mest betydande.”
(Johannes Cornell, Dagens Nyheter, där festivalen fick en helsida i kulturbilagan)
“Att vi i detta nummer valt att fokusera på Perspectives 2007 i Västerås beror på att festivalen blivit en av Nordens viktigaste mötesplatser för fri musik, oavsett om den etiketteras som jazz, improvisation, rock eller noise. För Soundofmusic kändes det självklart att lyfta fram några av musikerna som var där.”
(Magnus Olsson, soundofmusic.nu, även musikskribent på SvD)
“Perspectives 2004 … är … ett av de få kulturevenemang i Västerås som väckt uppmärksamhet långt utanför landets gränser.
Det svala intresset från lokala beslutsfattare för att garantera festivalens fortlevnad har föranlett arrangörernas slogan ”FIGHT LOCAL STUPIDITY”. Det är en välfunnen paroll. Att Västerås har en internationell musikfestival som premierar den konstnärliga integriteten borde motivera större kulturpolitisk omsorg… ..Låt oss hoppas att Perspectivesfestivalen fortsätter. Ett bättre antites till dumheten – lokal som global – finns inte.”
(Johan Lif, VLT)
”Läge för ny samlingsplats i P2
Bakom arrangemanget ligger musikprojektet Nya Perspektiv som omhuldar genrelöshet, nya medier och oväntade musikaliska möten mer än något annat. …….Kanske är det läge för ett månadsmagasin i musikradion som kort och gott är ljudorienterat. Det vill säga ett genreobestämt program som sovrar bland ”mellanuttryck” av ljudkonst, ljudpoesi, laptop, noise, impro, jazz och nutida konstmusik.”
(Magnus Bremmer i DN:s radiokrönika den 17/3, som i sin helhet ägnas Perspectivesfestivalen)
“Med tanke på den allt annat än klena publiktillströmningen finns definitivt stora förhoppningar om att det inte ska behöva dröja innan det är dags för nya perspektiv.”
(Peter Bornemar, Eskilstunakuriren)
“Nya Perspektiv har blivit något av en nationalscen för den nya musiken”
(Lars-Göran Ulander, jazzchef SRP2 (fram till 2010))
“Den fria improvisationsmusiken stod i centrum på Perspectives 2007 i Västerås. Trots minskad budget blev det en festival av hög kvalitet med konserter som både provocerade och chockerade. Soundofmusic var på plats.”
läs mer på Sound of Music
Perspectives 2004
”….arrangörerna /har/ lyckats med sitt uppsåt: att visa att det finns musik som vill engagera och förändra, bryta traditioner, blanda genrer och visa på nya vägar.”
Magnus Olsson, Svenska Dagbladet
“Although Gustafsson´s and Nilsson´s rallying motto “Fight Global Stupidity” sadly didn´t alter the course of the U.S. presidental election, it was nevertheless a fitting credo for such an intelligent and well-considered festival.”
John Corbett, Svensk Jazz 2004
”Zum ersten Mal zusammen spielten die Pianistin Marilyn Crispell, der Saxophonist Fredrik Ljungkvist, der Bassist Palle Danielsson und der Schlagzeuger Paal Nilssen-Love. Musiker aus zwei Generationen, die gemeinsam eines der besten Konzerte des Festival boten“
Paul G. Deker, Jazzpodium
“Festivalen „Perspectives 2004“ var något alldeles extra. Av allt som jag upplevt i år är det den som satt djupast och bäst spår”
Johan Jakobsson, Sonic
”Aldrig förr har jag varit så pigg under en festival, så lyft av en musikalisk atmosfär”
Sven Rånlund, Göteborgsposten
”…Merzbow……provided a good summation of this event´s aims: not to let anyone leave without having their personal awareness levels racked up to condition orange. The Message of Perspectives was clear: if it ain´t hurting it ain´t working…”
Rob Young, The Wire
“Vem kunde ana att Gud skulle välja ett regnigt Västerås för sin återkomst till jorden? Och att han då skulle vara iklädd jeans och kofta?”
Ulf Olsson, Expressen om Anthony Braxton