17/2 KONSTFREDAG! ENSEMBLE GAHLMM – FREDAG LUNCHKONSERT KRLSG2 HÖRSALEN 13.00
Den nya ensembeln GAHLMM skapades 2018 med behovet av att sammansmälta och integrera av olika fält inom konstmusik och improvisationsmusik. Sedan dess har intresset varit stort ifrån tonsättare att få arbeta med ensembeln. De olika musikernas bakgrunder är ytterst tongivande för ensembelns kapacitet och sammanhållning då de har expertis inom olika musikaliska fält. Detta skapar den samtida bredd som lyfter fram mötet mellan tonsatt, improviserad, elektronisk musik mm. som just var grundidén. Gemensamt för dem alla är att de under många år visat prov på högkvalitativa framföranden på den nationella så väl som internationella scenen.
Februari 2023 är det release-turné för GAHLMMs första album på Geiger Grammofon, med musik av bl.a. Vinyl Terror&Horror och Tony Blomdahl.
Fredag 17 februari
Scen: Hörsalen KRLSG2, 13.00
Entré: Medlemsavgift för 2023 Nya Perspektiv 20kr
George Kentros – violin
Anna Svensdotter – flöjt
Henrik Olsson – slagverk
Lisa Ullén – piano
My Hellgren – cello
Mattias Petersson – elektronik
ENSEMBLE GAHLMM
MY HELLGREN bor i Göteborg och arbetar som cellist i många olika sammanhang. Hon är som mest aktiv inom den nutida konstmusiken och är medlem i Curious Chamber Players, ensemble Mimitabu och text/ljud trion MonoMono. Hon anlitas även av andra ensembler som t.ex. Gageego! och danska Scenatet. Hellgren samarbetar gärna med tonsättare och har uruppfört solo och kammarmusikstycken. Hon har tilldelats arbetsstipendier från Konstnärsnämnden, Göteborgs stad och Västra Götalandsregionen. My är utbildad på Det Kongelige Danske Musik-konservatorium i Köpenhamn samt på HSM i Göteborg.
GEORGE KENTROS
Svensk-amerikansk violinist utbildad vid Yale University och Mannes School of Music i USA samt på Musikhögskolan i Stockholm. Han har under hela sin karriär specialiserat sig på den allra nyaste konstmusiken, främst med kvartetten pärlor för svin som han grundade 1995 och duon There are no more four seasons, som bildades 2004 och vars debut-CD kallades för en av decenniets 10 främsta klassiska inspel-ningar av DN. Hittills har han hunnit beställa och uruppföra fler än 150 verk av tonsättare från 20 länder och framträtt som solist, kammarmu-siker och skådespelare runtom i Europa samt i USA, Japan, Kanada och Centralamerika. Han grundade även avantgardeklubben SEKT, som var stilbildande inom den svenska alternativa blandkonstscenen och som nu har funnits i 19 år.
HENRIK OLSSON
Från bruksorten Kyrkhult i Blekinge, har studerat improvisation och klassiskt slagverk vid Göte-borgs Musikhögskola med mastersexamen 2001. Olsson ingår till och från i olika samarbetsprojekt; senast som kompositör och musiker i Francesco Scavettas dansföreställning Lost Accidentally och som Foley vid stumfilms-visningar tillsammans med Matti Bye Ensemble på bl. a San Francisco Silent Film Festival, Göteborgs Filmfestival, Kalbjärga Filmfestival på Fårö. Han rör sig fritt mellan improviserad och noterad musik, där nästintill ohörbara akustiska ljudkällor eller friktioner lyfts fram med hjälp av piezoelement. Senaste åren har han turnerat och gästspelat på festivaler i Ryssland, Japan, USA, Kuba, Libanon samt hela Europa från Svalbard till Aten med musik utgiven på Another Timbre, Häpna, Kning Disk, BombaxBombax, Monotype Records, Sofa med flera.
MATTIAS PETERSSON är utbildad vid Kungl. Musikhögskolan och har diplom i elektroakustisk komposition. Sedan sin examen 2006 har han varit internationellt verksam både som tonsättare och elektron-musiker. Som soloartist har han släppt skivor med sin elektroniska musik på bland annat Moving Furniture Records, iDeal Recordings, Fylkingen Records och Jahr Null Aufnahmen. Han har även skrivit en stor mängd kammar-musik, ett flertal operor och gjort musik till åtta dansföreställningar. Petersson samarbetar med namnkunniga artister och ensembler från olika musikaliska fält och hans musik har spelats både i klubbmiljöer och på impro- och kammamusik-scener över hela världen. Som ena halvan av den hyllade duon There are no more four seas-ons har han tillsammans med violinisten George Kentros omarbetat klassiska verk till ny musik för violin och live-elektronik.
ANNA SVENSDOTTER
Flöjtist baserad i Göteborg. Spelar i flera olika ensembler: 40f (som firar 10-årsjubileum i år), Parkour, Ghost Inside Ghost, Trio Ek/Janson/ Svensdotter och duon Glow med My Hellgren. 2013 släpptes solo-CDn Alpha Waves (SFZ Records) med svensk musik för flöjt och elektronik. 2019 väntar bland annat en duo-turné med Paula Matthusen (US) och teater-projekt med Teater Spira.
LISA ULLÉN är en av landets mest inflytelserika pianister inom den nutida konstmusiken och ofta verksam inom den svenska frijazz- och improvi-sationsscen. Ullén är också internationellt känd som en unik och kompromisslös tonsättare och musiker. Under de senaste decenniet åren har hon släppt över femton album i både eget namn och i olika samarbeten med musiker som Charlotte Hug, Okkyung Lee, Nina de Heney, Mariam Wallentin, Maggie Nicols och turnerat i Europa, USA, Kanada och Japan. Senast har hon släppt trippel-CDn Piano Works för solo piano och vinyl EP:n Sekvenser och Lager med Mot-ståndsorkestern, en komposition för storband som rymmer inte mindre än tre kontrabasister.
Seen from abroad, there seems to be something exciting happening in Stockholm these days, where the divide between improvisation and contemporary composition is extremely porous, if not nonexistent, in the most adventurous circles. That’s certainly where you’ll find the six members of GAHLMM, who’ve arrived at this spot from both sides of the improv/composition split.
Neil Kulkarni – the Wire Magazine, Feb 2023
Entré sker i form av medlemsavgift för 2023 á 20 kr!
I samarbete med Västerås Konstmuseum och KRLSG2.
29/4 PJÄXERÖD 2PUNKT0
“Pjäxeröd är gården jag växte upp på. Belägen utanför Hedekas i Bohuslän. I detta projekt går jag på djupet i att utforska mina konstnärliga rötter. I en till synes ganska konstbefriad omgivning upptäcker jag istället en skatt som projektet bygger på.”
I musikern och kompositören Johan Björklunds nya musik får vi följa med till nordöstra Bohuslän för en kombination av kärleksförklaring och uppgörelse med vad som varit och vad som är. Och kanske vad som ska komma. Musiken tar avstamp i händelser, platser, personer och känslor, alla med koppling till denna specifika geografiska belägenhet. En sak är säker. Jante har inget här att hämta.
Adrian Barstad Andresen (NO) – trumpet, elektronik
Maria Palmqvist – röst/slagverk
Armand van Wijck (NL) – munspel/flöjt/slagverk
Thomas Markusson – bas, elektronik
John Lönnmyr – keyboards
Johan Björklund – trummor, elektronik
Med stöd av Musikverket/Statens Kulturråd
Klubb 19 serveras från 18.30-21.00.
Lokal: Slottsgatan 19, Västerås.
Tid: Klubb ifrån 18.30 artister på scen: 19.00.
Entré: 100 kr, studerande 80 kr.
Entré för medlemmar: 80 kr / studerande 60 kr.
Medlemsavgift: 20kr/år.
Medlemmar som är 18 år eller yngre får alltid fri entré!
6/5 MARCIA BASSETT (US) / EVA SIDÉN (SE)
Marcia Bassett is a NYC-based musician, performer, and artist known for her innovative and unconventional approach to music. Her work explores areas of sound collage, improvisation, and immersive audio-visual environments. Whether working with traditional instruments or electronic media, Bassett constantly pushes the boundaries of sound and image to create a heady sonic interplay of otherworldly narratives that are equal parts trance and critique. She is the founder of Yew Recordings. Recent solo recordings include Midnight Xpander LP recorded at the EMS (Stockholm); Undulating Arkasboning cassette released on Artsy Records (2022), and a Digi-EP, Altering The Form, on the Belgian KraakRecords label KRUT. She frequently joins others in collaborative installations and multimedia projects. Recent work includes FA/CE sound and live visual collaboration with Ursula Scherrer; Buchla Music Easel improvisation with Ted Gordon; sound and video collaboration with Katherine Liberovskaya; Social Entropy, a 4-channel sound installation at Human Resources, LA; group collaboration with Margarida Garcia, David Maranha and Manuel Mota, and guitar and violin improvisations with Samara Lubelski.
Eva Sidén är verksam i Sverige och internationellt som tonsättare, konsertpianist och ljudkonstnär. Hon komponerar såväl instrumental som elektroakustisk musik, musikdramatik, musik till dans och teaterföreställningar samt även ljudkonstnärliga verk och audiovisuella verk med video. Som pianist har hon en omfattande repertoar och hon konserterar både med egna verk och andras musik. Specialiserad på nutida verk och 1900-talsmusik, men också på flera av de historiska tonsättarna.
Hon har innehaft Artist in residens vid bland annat anrika Ina-GRM, Radio France, Groupe de recherches Musicales Paris, 2016-2017. ZKM, Centrum für Kunst und Medientechnologie Karlsruhe 2015. CMMAS Morelia, Mexico 2014. WAAW S:t Louis Senegal 2017. Studio Accusticum Piteå 2018. Inter Art Center Malmö 2018-2020. Hon arbetar regelbundet vid EMS, Elektronmusikstudion Stockholm.
Klubb 19 serveras från 19.30-22.30.
Lokal: Slottsgatan 19, Västerås.
Tid: Klubb ifrån 19.30 artister på scen: 20.00.
Entré: 100 kr, studerande 80 kr.
Entré för medlemmar: 80 kr / studerande 60 kr.
Medlemsavgift: 20kr/år.
Medlemmar som är 18 år eller yngre får alltid fri entré!
1/7 FESTIVALEN I FESTIVALEN >> OBAY ALSHARANI (SY) – MARIA MOLES (AT) – ZOE EFSTATHIOU (GR) EGIL KALMAN (SE)
obs detta evenemang uppdateras just nu, mer info om speltider kommer snart!
Obay’s exquisite ambient sound worlds conjure the snowscapes and the shifting colours of the Arctic night sky. Lo-fi orchestral samples, melodies that tease the subconscious mind, and half-heard field recordings combine to produce an album with serious emotional weight.
Obay Alsharani is a Syrian migrant now settled in Sweden, and Sandbox is his debut album. Obay started producing music back in 2013 in his homeland of Syria. His lo-fi productions fused dusty samples of Arabic music with crunchy hip-hop beats, and he gained a dedicated following on Soundcloud after he started releasing his productions under the name Khan El Rouh; “…it was great for escapism from all the horror that was happening outside when we watched what we started as peaceful protests for social equality and freedom of expression descend into a ravaging civil war between a brutal regime and the Islamists who took over the revolution”
As the situation in Damascus worsened, Obay fled Syria eventually being offered a scholarship in Sweden, which led to an extended period in refugee accommodation in the far north of the country while he awaited the result of his residence application. Here he resumed his beat-making, and also sought refuge in the world-building game Minecraft, a place where he could momentarily forget the chaos and destruction in his homeland and the upheaval and uncertainty of his situation in Sweden, and concentrate on creation.
Maria Moles is an Australian drummer, composer and producer based in Narrm/Melbourne. Her solo percussion performances draw on ideas from the Kulintang music of the Philippines and contemporary electronic production to weave hypnotic webs from layers of unmetered pulse that slowly undergo subtle textural transformations. In collaborative contexts ranging from free improvisation, jazz and contemporary composition to experimental pop, Maria contributes an acute sense of touch, placement and timbre, unashamed virtuosity and a powerful rhythmic drive.
She has performed and collaborated with some of Australia’s most renowned artists, including The Australian Art Orchestra, Anthony Pateras, Jim Denley, Amos Roach, Lucas Abela, Krakatau, Andrea Keller, Dave Brown, Jenny Barnes, Carolyn Connors, Scott Tinkler, James Rushford, Ernie Althoff, Tenzin Choegyal, and The Splinter Orchestra. Maria’s debut EP ‘Mondo Flockard’ was released in 2016 through Perth label Tonelist, and was listed on Avant Music News under Best Albums of the Year. In 2017, she composed and performed a percussion and electronics score for Ben Christensen’s 1922 film ‘Haxan’ at Dark Mofo festival in Hobart, Tasmania. Performing on solo drums, Maria has opened for Claire Rousay, MY DISCO, Clever Austin (Hiatus Kaiyote), Chris Corsano (Bjork, Thurston Moore, Evan Parker), Oren Ambarchi, and Alex Zhang Hungtai (Dirty Beaches). Her solo LP ‘Opening’ was released through Nice Music in January 2019. Maria was a recipient of the Art Music Fund in 2020 and released her second album ‘For Leolanda’ via Room4o in 2022.
The duo Zoe Efstathiou/Egil Kalman explores the materiality of space by sculpting sound objects which are dynamically changing through interaction and improvisation. Subtle nuances alter the surface characteristics and boundaries of the objects, evoking a sensuous and tangible experience and creating an environment where the boundaries between the acoustic and electronic world become unclear. The piano, through the use of extended techniques, objects and microphones is explored in its timbral possibilities and serves as a surface for tactile explorations, often imitating the electronic world. The modular synthesizers take the form of physical masses, projecting the gravitational and material attributes of the sound with their formations.
By tracing the microlevel sound articulations and the through timbral explorations of acoustic and electronic instruments, large scale forms are created where the momentary interpolates with the ever evolving. The music reflects the ephemeral, the transient state between future and past, inviting the listener to experience time as a superficial characteristic of reality.
Entréavgift är medlemsavgiften för Nya Perspektiv för ett år = 20kr