Vår 2011

Kära lyssnare!

Det är ett stort nöje att presentera vårens program med ett antal framstående kvinnliga improvisationsmusiker som t.ex. Katt Hernandez och Ira Mogilevsky, dessutom ett antal unga grupper. Vi passar också på att pröva nya konsertplatser med den unga gruppen Silence Blossoms på Teaterkafeet på Slottsgatan 11. Samarbetet med Västeråskonstmuseum bjuder på två tillfällen av mikrofestivaler med bl.a. Solitude-Silence av Thomas Bjelkeborn och Michael LarssonAgnesmercedes samt Je suis! med trumpetaren Niklas Barnö och gatubandet Pombo, missa inte dessa!

Välkomna!  Tomas Nygren, producent

Lokal, då inget annat anges: CuLTUREN, Sintervägen 6, Kopparlunden, Västerås

[Karta, Eniro] [Karta, Michelin]

Tid: då inget annat anges: 19.00
Entré: då inget annat anges: 80 kr, studerande 20 kr


25/1 Erik Oscarsson solo

Erik har som musikalisk särling utvecklat sitt egna spelsätt och förvånat både medmusikanter och publik med ovanliga strategier i sina improvisationer. Vi har väntat länge på att få höra honom helt ensam inför pianot i en solokonsert. En värld där Erik kan gå in helt i tonernas, musikens, kontrasternas och stundens vändningar på ett intensivt och fascinerande sätt. Erik blandar i sina improvisationer friskt och man kan skönja influenser ifrån bl.a. friformjazz (bl.a. Cecil Taylor), ragtime, minimalism, västerländsk konstmusik (t.ex. Conlon NanCarrow), folkmusik och melodisk jazz. Erik Oscarsson har utvecklats till en dynamisk och särpräglad musiker genom åren och kunde dessutom höras på senaste Stockholm Jazz Fest 2010!

Erik Oscarsson – piano

affisch Erik Oscarsson 2011



15/2 Swedish Azz!

Denna grupp skapad av Mats Gustafsson och Per Åke Holmander, består av fem europeiska improvisationsmusikers älskande, respekterande och spelande av de svenska jazzklassikerna ifrån 50 och 60-talet.

“Den gyllene epoken av svensk jazz skedde i mitten på femtiotalet, har vi fått lära oss, och var representerad av ett antal distinkta och personliga röster som mestadels tog sin inspiration ifrån den Amerikanska västkustjazzen, men transformerade den till svenska färger och tonspråk, dessutom inkluderades element ifrån den traditionella svenska folkmusiken.
Lars Gullin, Jan Johansson, Bernt Rosengren, Georg Riedel, Lars Werner, Berndt Egerbladh och senare Per Henrik Wallin var alla del av denna rörelse och vi bara ÄLSKAR denna musik!
Vi vill se vad som händer när dessa melodiska slingor får mötas med live-elektronik och formexperiment, i användandet av fri improvisation.”

Swedish Azz utforskar möjligheterna till dessa underbara och starkt lyriska melodier vilka de placerar mitt i det samtida ljudlandskapet.


Mats Gustafsson – saxofoner och elektronik
Per-Åke Holmlander – tuba, cimbasso
Kjell Nordeson – vibrafon
dieb13 – vinyler och elektronik
Eric Carlsson – trummor



22/2 Thymeshift + Hilmar Jensson (ISL/SWE)

Nytt, tänkande, dynamiskt, spännande isländskt/svenskt projekt initierat av trumslagaren Johan Björklund och gitarristen Thomas Gunillasson. Tillsammans med gitarristen Hilmar Jensson och saxofonisten Thomas Backman formas en kraftfull enhet, redo för allt!Bandet spelar originalmusik av samtliga medlemmar, även om en positiv slagsida lutar åt Hilmars musik och då framförallt låtar man kunnat höra tidigare med hans egna grupp ”Tyft” (som består av Jensson och amerikanska musikerna Andrew D´angelo och Jim Black).

Rått, tungt och komplexa riff men också eftertänksamt och vackert. Självklart med en rejäl portion improvisation och självsäkerhet/självdistans. Och alla ni som undrar varför bandet inte har någon basist… kom och lyssna så förstår ni varför!

Hilmar Jensson – gitarr, elektronik
Thomas Gunillasson – gitarr, elektronik
Thomas Backman – saxofon, klarinett
Johan Björklund – trummor, elektronik



1/3 Ritualia

Ritualia är en nystartad ensemble. Medlemmarna i bandet tillhör det absoluta toppskiktet i landet av musiker ifrån jazz/impro/folk/konstmusikscenerna. Musiken lever sitt eget liv i  ett landskap där dom olika musikernas unika röster bildar den helhet som är Ritualia.  Suggestiva rytmer varvas med undersköna klangvärldar och lekfulla melodier. Improvisation möter komposition. Den annorlunda sättningen bidrar till att detta är något utöver det vanliga!


Mattias Risberg – kompositioner, klaviatur
Jon Fält – trummor
Lisa Rydberg – viola
Leo Svensson – cello
Jan Levander – saxofon, klarinett, fagott
Fredrik Ljungkvist – saxofon, klarinett



8/3 Vad har hänt sedan sist?

Om kvinnor, kompositörer och den experimentella scenen.
kl.16.00 Box 2 Culturen – fri entré
Med bl.a. Lina Nyberg (IMPRA), Lisa Ullén (FYLKINGEN)

Tebogo Monnakgotla (KVAST), Patrik Karlsson (URUK)


Idag kan man skönja en positiv tillväxt för kvinnor inom kompositörsyrket. Ännu är det inte fair game, många ålderdomliga uppfattningar spelar en stor roll även idag om hur kvinnors själv-bild utformas och vilka vägar som är möjliga och betydelsefulla. Musikhistoriens manliga genier präglar än idag en stor roll för vad som är viktigt musikaliskt sett. Detta gäller speciellt inom den klassiska musiken men även inom improvisationsmusiken till stor del. Utöver vissa punktnedslag genom åren (t.ex. LARM, Opus 96) har ett antal viktiga nätverk sedan 2000 talet varit viktiga för kvinnors utökade möjligheter att nå fler beställare. Bl.a. KVAST, IMPRA, Nätverket 50/50 osv.
Kan vi idag spåra en tillbakagång? När stereotypa bilder via media bidrar till ett passivt, konsumentinriktat skönhetsideal hos unga tjejer? I vilket sammanhang kan de skapa mening som kreatörer? På vilket sätt har männen i t.ex. mansdominerade bandkulturer skapat förutsättningar för kvinnor att kunna känna sig  välkomnade som kompositörer och instrumentalister, och inte bara som vackra vokalister?
Vi botaniserar kring inbjudna nätverk och kollar av dagsläget hur olika aktörer har försökt att få in skapande kvinnor i musiken, hur man ska se på utvecklingen av musikskapare hos yngre generationer?

Diskussion med kompositörer och företrädare för olika nätverk


8/3 Katt Hernandez (USA)

Den amerikanska violinisten och improvisatören Katt Hernandez har nyligen flyttat till Sverige av alla platser, vilket gör det till ett måste att erbjuda en solo konsert med denna fantastiska musiker!
(Listan med vilka hon har spelat med skulle bli för lång att nedteckna här)
Fokuserad primärt på improviserad friformsmusik, ritar Katt en brinnande följd av elektroniskt-liknande ljud som frambringar säregna melodier ifrån hennes helt omodifierade violin. Hon har också utförligt arbetat med mikrotonalitet och dessutom i kombination med en rad av musikaliska utflykter ifrån bl.a. mellan östern, Turkiet, östblocket och ett speciellt 72not system!

“musicians everywhere are aware of her exceptional artistry, and even international writers and producers are telling us of their fortunate discovery. . .it may be overdue, but it is good to see that someone as good as Katt is finally being recognized.”Stu Vandermark, Cadence Magazine, Dec. 2004

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Katt Hernandez – violin

 




24/3 En diverse ljud, rörlig bild och danskonst kväll – Nya Perspektiv på Konstmuseet!

Experimentell tinktur av allehanda ljud/videokonst, musik och dans. Bl.a. med:

* Solitude-Silence av Thomas Bjelkeborn och Michael Larsson(performance-wii-EAM elektronik och live video)
* Agnesmercedes – experimentella kollage av ljud och elektronik + film
* Comacog (Emil Ström) – noise
* Thomas Toivonen – impro
* “Framgångsrika företag består av vinnande team
(Pär Lindblom) –  noise
No Function (Niklas Hagström) – elektronik, gear-bending

* och hemliga gäster

Detaljerat program uppdateras på hemsidan! Fri entré.
Lokal: Konstmuseet, Karlsgatan 2, Västerås, OBS! Torsdag
18.00-21



29/3 Mogned (SWE-ISR-RUS/EST)

+ Ilia Belorukov – solo (RUS) extrainsatt!

Mogned är ett samarbete mellan den israeliske pianisten (född i Ryssland) och kompositören Ira Mogilevsky och den estländske trumslagaren Vlad Nedelin. De har spelat tillsammans sedan 1994 och gruppen Mogned gjorde sin debut 2005 i Stockholm. Sedan dess har de fortsatt att utforska de dramaturgiska kvalitéerna inom den samtida improvisationsmusiken. Fullt av spännvidder: atmosfärer och färgrika explosioner med energikluster till minimala ljudkommunikationer i en ständigt flöde av skiftningar. Ira Mogilevsky (f.1975) är ett uppskattat inslag i den svenska improvisationsscenen med bl.a. hennes bakgrund som klassisk pianist (fr. 7 års ålder) och som förträfflig kompositör (också för filmmusik). Hon är dessutom bandledare för bl.a. guppen Gushpanka som gästade Nya Perspektiv våren 2008. Vlad Nedelin har vid sidan av improvisationsmusiken också spelat bl.a. irländsk och balkan-folkmusik, alternativ rock och fusion.

EXTRAINSATT GÄST: Ilia Belorukov är en ung rysk saxofonist som har tagit västvärlden med häpnad. Här hör vi honom i ett solo som inleder kvällens konsert och har vi tur så kanske han spelar lite med Mogned också
Ilia Belorukov is a foolhardy young man. A talented musician, he has played with many highly experienced musicians of the radical scene and has recorded plenty of albums for a quite short period of his creative activity. But the creation of the first solo sax album, especially with subtitle Volume 1, is a devilishly daring and a risky business indeed. But surprisingly the product turned out to be quite qualitative and convincing with conceptionally chosen pieces, set compositions-improvisations, tactful and intelligent attitude to the sound. If not a great experience, then at least a great deal of competence and a rational intuition can be felt in everything. Ilia uses almost all of the modern techniques of sax playing and he does it carefully and distinctly. It’s pretty hard to find such a precedent and, in the whole, such an astonishing personality like Ilia Belorukov on our new-jazz stage. Vlad Makarov (www.letov.ru/makarov)


Ira Mogilevsky – piano, elektronik
Vlad Nedelin – trummor, elektronik

 

Ilia Belorukov – saxofon, elektronisk processering 




5/4 Bladed (NOR)

Bladed skapar i sina kompositioner och texter en väv av härlig stökig-indie-rock och progressiv-pop musik i gränslandet.
I bandet finns den norske Stian Westerhus som är en av de intressantaste gitarristerna i grannlandet!

«Bladed’s musikk er rocka låter med blodtunge riff, tidvis er det sart og vakkert, men før du vet ordet av det slår bandet til med suggererende og intense musikalske maktdemonstrasjoner nesten uten sidestykke. Fra lavmælte og sjarmerende partier drar Bladed deg inn i en mørk og smertelig verden like kompleks som David Lynch på sitt mest surrealistiske. De leverer en konsertopplevelse som garantert etterlater deg perpleks: rå in-your-face noise-rock!»
«Dette er så absolutt en av årets sterkeste utgivelser» skrev nettidsskriftet Musikk fra Norge om Bladed’s debutalbum «Mangled Dreams» som ble utgitt på Crispin Glover Records i 2009. Rockeweb trillet terningkast 6 og kalte Bladed «en rein naturkraft», mens Adresseavisen omtalte plata som «styggvakker, kreativ og brutalt kompromissløs»
mer info här (pdf)
Anita Kaasbøll – sång
Stian Westerhus – gitarr
Martin Langlie – trummor


29/4 Silence Blossoms

OBS! Fredag! Lokal: Teater Kaféet (Slottsgatan 11)

Silence Blossoms spelar Manchester-klarinettisten Sam Andreae’s kompositioner ifrån tonsatt brittisk samtidspoesi.

“Silence Blossoms är en grupp som speciellt har arbetat med att ta in samtidspoesin in i improvisationsmusiken. I att tillvarahålla känsligheten, som gör improvisation ett sådant spännande format för uttryck, kan denna sedan struktureras med igenkännbara former i användandet av röst, melodi och texturer. Poesins hantverk uppbringar melodier som binder sig tillsamman med hypnotiska och tänkvärda improvisationer.”

Hanna Olivegren Wessblad – sång
Alexander Zethson – tramporgel, piano
Sam Andreae – klarinett & elektronik
Gus Loxbo – kontrabas




10/5 Nya Perspektiv Wild Card evening

The term wild card was originally used in card games, but the term has evolved to describe an unpredictable factor in any number of domains wikipedia

Unga musiker och konstnärer med stora ljudliga anspråk skapar en kväll med tät energi och flöde för framtidens lyssnare!

Fri entré


Cupcake Experience

Eva Mag, sång, Peter Holm, gitarr (indie, performance, rock, konceptuell)

Goodboy Cowboydog

Emil StrömErik BandolinIvan Hedren (noise – electronic – nonidiomatic)
Detaljerat program uppdateras på hemsidan!


19/5 Nya Perspektiv på Konstmuseet (Special!)

Bl.a. med gatubandet Pombo och energiska friforms Je suis! samt oväntade gäster.

Fri entré.
Lokal: Konstmuseet, Karlsgatan 2

Je Suis!

Je Suis! är en sextett som  leds av trumpetaren Niklas Barnö som också är aktiv i bl.a. Kege Snö/Keijser,Grip,Strid,Barnö/, Fredrik Norén Band (Mirrors), The Jolly-Boat Pirates (Umlaut Records) och Snus (Ayler Records). Niklas Barnö (f, 1982) är den förste mottagaren av Stockholm Jazz Fest Prize som delades ut i juni i år.
Gruppen spelar en blandning av jazz och frijazz med intensiv energi musiken är skapad under ledning av Niklas Barnö.
Je Suis! hördes tidigare i år spela på bl.a. Swedish Jazz Celebration på konserthuset i Stockholm, och i Sveriges Radio P2 mfl.

Mats Äleklint – trombon
Marcelo Gabard Pazos – saxofon
Joel Grip – bas
Magnus Vikberg – trummor
Alexander Zethson – piano
Niklas Barnö – trumpet



Pombo

Pombo är en fri fågel och vägrar att infinna sig i de vanliga genre-hagarna. Varje låt är en berättelse, det är jazz för att musikerna leker och improviserar. Det är ett band i ständig utveckling men som alltid omfamnar sin publik i en stor färgsprakande kram.”

Gus Loxbo – kontrabas
Felicia Nielsen – Piano
Nils Wall – Trummor
Anna Högberg – Saxofon
Marie Hanssen Sjåvik – Sång

Samt HEMLIG gäst!

———————————————————
med reservation för eventuella justeringar

Nya Perspektiv: Västerås alternativa musikscen!