
15/2 BANG AND HOWL: CASEY MOIR (AU/SE) – RYAN PACKARD (UK/SE)
Casey’s acoustic voice and Ryan’s drums are thoughtfully paired with chosen electronics, an array of effect pedals and other sounding objects in the exploration of nuanced sound worlds and explosive possibilities. Their energy is engaging as they navigate, layer, and overlap free improvised and conceptual sounds in the creation of everchanging soundscapes. Sophisticated sound masses, rhythmical deconstruction, and multifaceted textures grow and take form, some routed through a web of electronics that enhance, distort and/or transform these in active interaction.
Casey Moir (AU/SE) – voice/efx
Ryan Packard (UK/SE) – drums/percussion
22/3 !Trumpet + Trumpet! Nicolas Collins (USA) / Birgit Ulher (DEU) – Amina Hocine (SWE)

19.00 Amina Hocine
Amina Hocine (f. 1991) är en svensk tonsättare, ljudkonstnär och instrumentbyggare. Hon skriver akusmatisk och noterad akustisk musik som utforskar upprepning och minimala harmoniska rörelser. Hennes senaste arbete har kretsat kring en självkonstruerad orgel bestående av VVS-komponenter, som producerar hypnotiska droner med kraftiga psykoakustiska effekter. Med inspiration från andlig vetenskap väver hon detaljerade klangfärger som uppmuntrar till djupt lyssnande. Hon har spelat runtom i Europa och är i april inbjuden till GRM i paris för att framföra ett stycke där.

ca 20.00 !Trumpet + Trumpet!
Två trumpeter, två väldigt olika tillvägagångssätt: en elektronisk, den andra akustisk. Medan Collins arbetar med ett datorprogram och ihopkopplad hårdvara, använder Ulher metallark, radioapparater, mjölkskummare och andra vardagsföremål. Den diametralt motsatta ljudproduktionen leder till förvånansvärt liknande ljudresultat.
!Trumpet – Nicolas Collins
Född och uppvuxen i New York, tillbringade Nicolas Collins flera år i Europa, där han var konstnärlig ledare för STEIM (Amsterdam) och DAAD-stipendiat i Berlin. Han är professor vid avdelningen för ljud vid School of the Art Institute of Chicago och forskningsstipendiat vid Orpheus Institute (Gent). Som en tidig användare av mikrodatorer för liveframträdanden arbetar Collins även med hemmabyggda elektroniska kretsar och traditionella akustiska instrument. Hans bok Handmade Electronic Music – The Art of Hardware Hacking (Routledge), nu i sin tredje upplaga, har påverkat den framväxande elektroniska musikscenen världen över.
“Efter fyrtio år har jag äntligen kommit på hur man programmerar en dator att låta som glappande kretsar, och jag har kombinerat hård- och mjukvara till en mässingsförpackning: en trumpet med inbyggd högtalare, sensorer som registrerar ventilpositioner, andningskontroll och en infraröd mute. Som en blinkning till David Tudors legendariska komposition Bandoneon! har jag döpt mitt instrument till !trumpet. Men medan Tudor lade till ‘!’ för att indikera ‘fakultet’, använder jag det som en symbol för logisk negation: det här är definitivt inte en trumpet.”
www.nicolascollins.com“
Trumpet! – Birgit Ulher
Född i Nürnberg, har hon sedan tidigt 80-tal varit verksam som frilansmusiker i Hamburg. Hon studerade bildkonst, vilket fortfarande har ett stort inflytande på hennes musik. Ulher arbetar främst med att utöka trumpetens ljudmöjligheter och har utvecklat sina egna utökade tekniker och förberedelser för att skapa dessa ljud. På senare tid har hon även arbetat med video och ljudinstallationer.
Hon uppträder både solo och med sina fasta ensembler samt samarbetar med dansare, bildkonstnärer, tonsättare och musiker från hela världen i både långvariga och tillfälliga projekt. Ulher har framträtt på festivaler och hållit workshops i Europa, USA, Sydamerika, Ryssland, Mellanöstern och Australien. Hon har också gett ut ett flertal skivor.
28/6 Festivalen i festivalen
Entré 20 kr (medlemskap)

19.00 MAJJ-kvartetten
Jonny Wartel – saxofon
John Holmström – rhodes
Alfred Lorinius – bas
Magnus Vikberg – trummor
Vad är musik? Vad är ett sväng? Det är stora frågor som många försökt besvara. Det är inte orimligt att tänka sig att ända sedan den dagen det första samspelet uppstod har vi människor ställt oss frågan; Vad är det som händer?
Ett enkelt, tillgänglig svar och måhända det som kommer närmast sanningen, är: Vi vet inte, men det känns bra!
Ett något mer invecklat och eventuellt lite mer pretentiöst svar är att det handlar om krafter och uttryck som förhåller sig till varandra. Friktionen som uppstår mellan två eller flera musikanter skapar musiken och svänget. Men det förklarar inte vad individens uttryck kommer ifrån.
En förklaring till vad musiken kommer ifrån som är något spirituell är att musiken redan finns någonstans, vi bara hämtar den.
Som Stravinskij sa “Jag var det kärl som Våroffer rann ut igenom”
Eller som John Coltrane uttryckte efter att ha komponerat sviten A love supreme “Aldrig tidigare har jag upplevt att musiken kommit till mig på det här sättet, jag var som ett instrument”
Oavsett hur det förhåller sig så är det i dessa tankar som de fyra musikerna tillika improvisatörerna och komponisterna tar utgångspunkt i. Fyra starka röster sammanfogas, tar utgångspunkt i varandras kompositioner i ett försök att uttrycka vad som är viktigt med musik.

20.30 Djuret
Ett mysigt och lite skrämmande ljudlandskap byggs upp med inspelade naturljud och modularsynth.
Olof Jönsson bor i Uppsala där han bland annat varit med och drivit kulturevenemanget Knastra på Spraka och technoklubben Club Cabal under artistnamnet “Djuret”. Han har också återvänt till sin hemort Västerås för att uppträda med experimentell musik under Kulturnatten. Olof har också varit förband till Amy Diamond och spelat trombon för borgmästaren av Capri.

21.30 Monopunk SWE
Monopunk SWE återvänder till Klubb 19 för första gången sedan det oväntade publikrekordet på Kulturnatten 2023. I bagaget har de sitt nysläppta album “4” som enklast beskrivs som ambientpunkens
“Screamadelica”. Bandet har under de senaste åren tänjt på sina gränser genom att dels spela som spretig rocktrio och dels med Sputnik kollektiv från Uppsala på olika klubbtillställningar. Live som duo är kärnan fortfarande en mix av ambient, kraut och psych på svenska. Och ja, de har ännu fler synthar än senast.
Johnny Pousette – sång, gitarrer
Magnus Forslund – synthar

22.30 Elizabeth Culham
Välkommen till en kollision av sånger och fantasi!
På dagarna musiklärare, på nätterna musiker – Elizabeth har skrivit och framfört akustisk musik i över 15 år.
Med ett intresse för elektronisk musik och att tänja på musikens gränser föddes karaktären Solar Flower. Ett science fiction-konceptalbum om en semester i rymden och vad det innebär att vara människa tog form.
Från de elektroniska ekona av ett utomjordiskt rymdskepp till den akustiska vreden från en värld nedanför – varje låt berättar en historia om förundran, upptäckter och äventyr.
Elizabeth kommer att framföra låtar från hennes andra konceptalbum Orion Felt, en prequel till Solar Flower, och låta den syntetiska berättelsen veckla ut sig.
Genom musikens kraft överskrider vi gränserna för vår egen värld och ger oss ut i det okända.
Elizabeth Culham – sång, klaviatur, synth
med reservation för ändringar