Den nya ensembeln GAHLMM skapades 2018 med behovet av att sammansmälta och integrera av olika fält inom konstmusik och improvisationsmusik. Sedan dess har intresset varit stort ifrån tonsättare att få arbeta med ensembeln. De olika musikernas bakgrunder är ytterst tongivande för ensembelns kapacitet och sammanhållning då de har expertis inom olika musikaliska fält. Detta skapar den samtida bredd som lyfter fram mötet mellan tonsatt, improviserad, elektronisk musik mm. som just var grundidén. Gemensamt för dem alla är att de under många år visat prov på högkvalitativa framföranden på den nationella så väl som internationella scenen.
Februari 2023 är det release-turné för GAHLMMs första album på Geiger Grammofon, med musik av bl.a. Vinyl Terror&Horror och Tony Blomdahl.
Fredag 17 februari
Scen: Hörsalen KRLSG2, 13.00
Entré: Medlemsavgift för 2023 Nya Perspektiv 20kr
George Kentros – violin
Anna Svensdotter – flöjt
Henrik Olsson – slagverk
Lisa Ullén – piano
My Hellgren – cello
Mattias Petersson – elektronik
ENSEMBLE GAHLMM

MY HELLGREN bor i Göteborg och arbetar som cellist i många olika sammanhang. Hon är som mest aktiv inom den nutida konstmusiken och är medlem i Curious Chamber Players, ensemble Mimitabu och text/ljud trion MonoMono. Hon anlitas även av andra ensembler som t.ex. Gageego! och danska Scenatet. Hellgren samarbetar gärna med tonsättare och har uruppfört solo och kammarmusikstycken. Hon har tilldelats arbetsstipendier från Konstnärsnämnden, Göteborgs stad och Västra Götalandsregionen. My är utbildad på Det Kongelige Danske Musik-konservatorium i Köpenhamn samt på HSM i Göteborg.

GEORGE KENTROS
Svensk-amerikansk violinist utbildad vid Yale University och Mannes School of Music i USA samt på Musikhögskolan i Stockholm. Han har under hela sin karriär specialiserat sig på den allra nyaste konstmusiken, främst med kvartetten pärlor för svin som han grundade 1995 och duon There are no more four seasons, som bildades 2004 och vars debut-CD kallades för en av decenniets 10 främsta klassiska inspel-ningar av DN. Hittills har han hunnit beställa och uruppföra fler än 150 verk av tonsättare från 20 länder och framträtt som solist, kammarmu-siker och skådespelare runtom i Europa samt i USA, Japan, Kanada och Centralamerika. Han grundade även avantgardeklubben SEKT, som var stilbildande inom den svenska alternativa blandkonstscenen och som nu har funnits i 19 år.

HENRIK OLSSON
Från bruksorten Kyrkhult i Blekinge, har studerat improvisation och klassiskt slagverk vid Göte-borgs Musikhögskola med mastersexamen 2001. Olsson ingår till och från i olika samarbetsprojekt; senast som kompositör och musiker i Francesco Scavettas dansföreställning Lost Accidentally och som Foley vid stumfilms-visningar tillsammans med Matti Bye Ensemble på bl. a San Francisco Silent Film Festival, Göteborgs Filmfestival, Kalbjärga Filmfestival på Fårö. Han rör sig fritt mellan improviserad och noterad musik, där nästintill ohörbara akustiska ljudkällor eller friktioner lyfts fram med hjälp av piezoelement. Senaste åren har han turnerat och gästspelat på festivaler i Ryssland, Japan, USA, Kuba, Libanon samt hela Europa från Svalbard till Aten med musik utgiven på Another Timbre, Häpna, Kning Disk, BombaxBombax, Monotype Records, Sofa med flera.

MATTIAS PETERSSON är utbildad vid Kungl. Musikhögskolan och har diplom i elektroakustisk komposition. Sedan sin examen 2006 har han varit internationellt verksam både som tonsättare och elektron-musiker. Som soloartist har han släppt skivor med sin elektroniska musik på bland annat Moving Furniture Records, iDeal Recordings, Fylkingen Records och Jahr Null Aufnahmen. Han har även skrivit en stor mängd kammar-musik, ett flertal operor och gjort musik till åtta dansföreställningar. Petersson samarbetar med namnkunniga artister och ensembler från olika musikaliska fält och hans musik har spelats både i klubbmiljöer och på impro- och kammamusik-scener över hela världen. Som ena halvan av den hyllade duon There are no more four seas-ons har han tillsammans med violinisten George Kentros omarbetat klassiska verk till ny musik för violin och live-elektronik.

ANNA SVENSDOTTER
Flöjtist baserad i Göteborg. Spelar i flera olika ensembler: 40f (som firar 10-årsjubileum i år), Parkour, Ghost Inside Ghost, Trio Ek/Janson/ Svensdotter och duon Glow med My Hellgren. 2013 släpptes solo-CDn Alpha Waves (SFZ Records) med svensk musik för flöjt och elektronik. 2019 väntar bland annat en duo-turné med Paula Matthusen (US) och teater-projekt med Teater Spira.

LISA ULLÉN är en av landets mest inflytelserika pianister inom den nutida konstmusiken och ofta verksam inom den svenska frijazz- och improvi-sationsscen. Ullén är också internationellt känd som en unik och kompromisslös tonsättare och musiker. Under de senaste decenniet åren har hon släppt över femton album i både eget namn och i olika samarbeten med musiker som Charlotte Hug, Okkyung Lee, Nina de Heney, Mariam Wallentin, Maggie Nicols och turnerat i Europa, USA, Kanada och Japan. Senast har hon släppt trippel-CDn Piano Works för solo piano och vinyl EP:n Sekvenser och Lager med Mot-ståndsorkestern, en komposition för storband som rymmer inte mindre än tre kontrabasister.
Seen from abroad, there seems to be something exciting happening in Stockholm these days, where the divide between improvisation and contemporary composition is extremely porous, if not nonexistent, in the most adventurous circles. That’s certainly where you’ll find the six members of GAHLMM, who’ve arrived at this spot from both sides of the improv/composition split.
Neil Kulkarni – the Wire Magazine, Feb 2023
Entré sker i form av medlemsavgift för 2023 á 20 kr!
I samarbete med Västerås Konstmuseum och KRLSG2.
Tillgänglighet
Se info om tillgänglighet för våra olika konsertlokaler på denna sida:https://www.nyaperspektiv.se/news/?page_id=1105&embed=true#?secret=XsVI5eFKNJ#?secret=EBsa7pRyEz