14/9 Kulturnatt: Workshop, Cure a Phobia (SWE/NOR), Messy (ITA/SVN/HUN/SWE)

 

16.00-18.00 Animations- och ljudworkshop på Växhuset

med konstnären Susanne Torstensson.  ålder 9-13 år.
fri entré!

Vi använder iPads och skapar ljud och musik till en animation.

Workshopen tar ca 120 min

Föranmälan: susanne.torstenssonsusanne.torstensson[ersätt med snabel a]vasteras.se
Lokal: Växhuset, Bildsalen, Vån 4
Medarrangör: Växhuset. 

 

Kulturnatt på Klubb 19

fri entré!!

20.00 Cure a Phobia (SWE/NOR)

Cure-a-Phobia består av fyra kvinnliga Malmömusiker som ofta ses och hörs i andra konstellationer. De är fyra starka musikaliska röster som tillsammans utforskar och utmanar utmanar sig själva med sin musik. De har skilda musikaliska bakgrunder inom allt från  improvisationsmusik, jazz och musikal till folkmusik och klassiskt. Den udda instrumentsättning består av Jenny Nilsson på sång och
klockspel, Fanny Gunnarsson på piano/wurlitzer och sång, Elina Nygren på viola och Anne Marte Eggen på elbas. De använder sig också av biinstrument som dragspel, såg, effekter och loopar för att
skapa en unik, slagkraftig och genrelös musik. Cure-a-Phobia (SE/NO) spelar en nyfiken, egensinnig och genreöverskridande musik i gränslandet mellan pop, jazz, kabaré och folkmusik. Den innehåller både akustiska och elektroniska element och är ofta både lekfull och vemodig. Musikerna följer inga skrivna regler om taktart eller melodi och ger sig inte sällan hän för allehanda infall och påhitt.
Bandet bildades 2011 och har tidigare släpp två album, What’s kind about Mankind (2014) och Water (2012), gjort flertalet europaturnéer, ett kulturutbyte i Kina (2015) samt skapat och satt upp dans- och musikföreställningen Under the boat (2012) tillsammans med danskompaniet Versus Operandi.

Jenny Nilsson (Lur, J.O.W.O): Sång och klockspel
Fanny Gunnarsson (Fanny Gunnarsson Quartet, We Float): Piano, wurlitzer och sång
Elina Nygren (Kv.Arken, Vindla String Quartet): Viola och såg
Anne Marte Eggen (We Float, Ljom, Traveling John): Elbas

”Cure-a-Phobia agerar med finess och feministisk vrede”.
”Utfallet, som det ter sig på detta elvaspåriga album, är en förfinad variant av ursprungskonceptet: aningen mer dämpat och lite mer poporienterat, men fortfarande lekfullt sprittande och ganska vitt spretande. Fantasifulla arrangemang och en studio med
svängdörrar…” — Håkan Engström, Sydsvenskan

”Fullt av låtar som bänder och bågnar och växer ut i organiska arrangemang. Och i stora delar är plattan en uppgörelse med världsordningen, inte minst med förvridna könsroller.”
— Esmeralda Moberg, Klingan i Sveriges Radio P2

“Jo, den drabbar den här skivan, den gör faktiskt det.” “Musik jag vill blunda till.” “De omsorgsfullt skrivna texterna väger tungt”, “Det  ligger en känsla av ljus, gräddig kola över detta album… den smälter i munnen men fastnar lite, lite i tänderna, och man tar gärna en
till.” “Lite som den bästa sortens berusning.” — Stina Tobiasson, Lira

22.00 Reclaim The Beats: M E S S Y (SVN/ITA/HUN/SWE)

Projektet Reclaim The Beats syftar till att hitta nya tillvägagångssätt för rytm och tempo inom improvisationsmusiken.
Gruppen hade sitt första musikaliska möte på Improcon-festivalen i Kroatien 2017 och i maj i år återförenades de för ett musikresidens i Sverige.
Ambitionen att arbeta med beats ledde till en enkel dekonstruktion av några hiphopinflytanden som de sedan integrerade i musiken. Dessa fragment av ljud, beats, samplar och texter blev källmaterialet för fria improvisationer. Med en något vriden, hallucinerande och verkligt alternativ inställning till båda genrerna fick gruppen att skapa en ny typ av improvisationsmusik och hiphop.
som de kallar: Messy.

Ina Puntar (SVN) – röst
Erika Sollo (ITA) – röst
Balint Bolcso (HUN) – elektronik
Henrik Olsson (SWE) – slagverk/elektronik

 

Information om tillgänglighet för konsertlokal:
Klubb 19, Slottsgatan 19, Västerås
Högt entrétrappsteg. Rullstolsramp finns. Toalett finns men är ej anpassad för personer i rullstol. Konsertlokalen har dock inga höga trappsteg utan möbleras med stolar. Elfordon är för skrymmande för lokalen (max bredd 90 cm). Dessa måste parkeras utanför på grund av utrymningsskäl. Lokalen har ej hörslinga, men den kan installeras tillfälligt vid behov. Lokalen har ej utmärkta synleder men är å andra sidan inte så stor och inga höga trösklar finns. Hjälpsam personal finns dock alltid tillhands för att hjälpa besökare med olika tillgänglighetskrav. Anpassade parkeringsplatser finns i nära anslutning till entrén men kan vara upptagna på grund av att det är mycket folk i staden som använder parkeringen där. Parkeringen kräver avgift före 18.00. Lokalen brukar erbjuda tilltugg och kaffe etc till konserterna till lågt pris.

med reservation för ändringar