23/10 A Forest

A Forest är inga nykomlingar. Bandets medlemmar har långa karriärer bakom sig, både som soloartister och musiker i etablerade akter på den svenska och internationella musikscenen. Förutom solokarriärer så har medlemmarna hörts med namn som Sonic Youth, Änglaspel och Militanta Jazzmusiker, Bohuslän Big Band, Lena Willemark. I maj 2018 äntrade bandet Studio Eternal Darkness där de spelade in sina favoritlåtar. Med sitt egna, råa sound tolkar A Forest hämningslöst andra artisters musik och sätter sin egen prägel på materialet med sitt samspel och uttryck.

Maria Eivi – sång*
Thomas Gunillasson – gitarr
Johan Björklund – trummor


Klubb 19 serveras från 20.00-23.00.
Lokal: Slottsgatan 19, Västerås.
Tid: Klubb ifrån 20.00   artister på scen: 21.00.
Entré: 100 kr, studerande 80 kr.
Entré för medlemmar: 80 kr / studerande 60 kr.
Medlemsavgift: 20kr/år.
Medlemmar som är 18 år eller yngre får alltid fri entré!

*pga förhinder medverkar Maria Eivi istället för Lindha Kallerdahl

Tillgänglighet

Se info om tillgänglighet för våra olika konsertlokaler på denna sida:

http://www.nyaperspektiv.se/news/?page_id=1105

observera att konserten också livestreamas se youtube-länk ovan (klicka på bilden med play-ikon på)

med reservation för ändringar

29/10 Quasar/SSQ – Lunchkonsert – hörsalen krlsg2

Konsertplats: Hörsalen, KRLSG 2, Karlsgatan 2, Västerås
Tid: 13.00
Fri Entré

Vi gästar KRLSG2/Västerås Konstmuseum och Hörsalen med ett spännande okta-stämmigt supermöte med två internationellt erkända saxofonkvartetter.
Båda dessa ensembler har arbetat med nutida musik under många år och har fått en gedigen samling verk skriva för dem av ett stort antal tonsättare.

Den prisade kanadensiska kvartetten Quasar är kända för sin energi och drivna nyfikenhet i alla de olika typer av musikaliska situationer som kvartetten har skapat sedan starten 1994.  
Deras starka drivkraft för den kreativa musiken spelar stor roll i hur Quasar verkar. Kvartetten har ett nära arbete tillsammans med kompositörer där experimenterande, research och uppkomsten av nya sätt att förhålla sig till musiken är viktiga aspekter. 

Stockholms Saxofonkvartett bildades 1969 och nuvarande besättning består av; Linn Persson, Leif Karlborg, Jörgen Pettersson och Mathias Karlsen Björnstad. Kvartetten har specialiserat sig på svensk och utländsk kammarmusik för saxofoner samt avancerad elektroakustisk musik. Kvartetten har fått sig tillskrivet mer än 700 verk.

Tillsammans bildar dessa två kvartetter en mäktig ensemble med en uppslukande klangvärld som också rumsligt gör sig till känna. Detta eftersom musikerna kommer under konserten att placera sig på olika ställen i rummet för att skapa ett större djup som publiken får möjlighet att vara centrum i.


Quasar has won 6 OPUS awards awarded by the Conseil québécois de la musique , including the “Artist of the Year” prize. Quasar presents a series of concerts in Montreal while performing extensively across Canada, Mexico, the United States and Europe. It has been invited by international festivals such as : Busan Maru (Korea), Ars Musica (Brussels), SALT Festival (Victoria), Tonlagen (Dresden).

Quasar aims to contribute to the enrichment of our musical heritage and to provide a platform for new music experimentation, exploration and production. The quartet has proudly commissioned over 150 works over the course of its twenty years of activity. During that time, it has performed as a solo group with, among others, the Montreal Symphony Orchestra, the Winnipeg Symphony Orchestra and the Hanzhou Philharmonic Orchestra.

Quasar, in addition to being very involved in the creation of new works, also presents a very diversified repertoire ranging from classical music to jazz, allowing the group to fully demonstrate the saxophone’s multiple facets. These concerts provide a stimulating and most interesting way of reaching out to the public.

Quasar is a member of Le Vivier , a grouping of ensembles and organizations working in new music , with a goal to establish a venue for creation, exchange and training in the heart of Montreal.

Marie-Chantal Leclair – Soprano saxophone.
Mathieu Leclair – Alto saxophone.
André Leroux – Tenor saxophone.
Jean-Marc Bouchard – Barytone saxophone.

https://quasar4.com/en


En röd tråd i Stockholms Saxofonkvartetts verksamhet är ett nära samarbete med svenska och utländska tonsättare, liksom blivande kompositörer, framför allt vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Kvartetten håller seminarier, deltar i konserter och samarbetar med konstnärer i andra genrer än den egna.

Deras sätt att arbeta har snabbt utvecklat deras stil och skicklighet och de tillhör våra absolut främsta interpreter på sitt mycket omfattande område. Stockholms Saxofonkvartett drivs av en obändig lust att ständigt utforska och spränga gränserna för vad som sägs vara konstnärligt möjligt att åstadkomma. De framträder ofta på internationella festivaler samt i opera- och konserthus. Deras förmåga att väcka intresse för nutida musik kommer kontinuerligt allt fler tillgodo.

Kvartetten har stor resvana – de har turnerat runt om i Europa (t. ex. Baltikum, Frankrike, Tyskland, Italien, Ungern, Grekland, Polen, Bosnien, Serbien, Kosovo, Rumänien, Ryssland, Georgien, Ukraina) och de har framträtt i Iran, Bolivia, USA, Turkiet, Egypten, Israel, Sydafrika, Japan, Kina och Mongoliet.

Stockholms Saxofonkvartett sprider svensk musik i utlandet och tar med sig nya musikaliska erfarenheter och upplevelser hem till den svenska publiken.

Sedan 2016 arrangerar Stockholms Saxofonkvartett och Studio 53 festivalen Svensk Musikvår vilken under en vecka presenterar svensk konstmusik på Stockholms främsta kulturscener. Festivalen har blivit ett unikt manifest för samtida musik och stöds av Sveriges största kulturinstitutioner.

Mathias Karlsen Björnstad – sopransaxofon.
Jörgen Pettersson – altsaxofon.
Leif Karlborg – tenorsaxofon.
Linn Persson – baritonsaxofon.

https://stockholmsax.com/

Konsertplats: Hörsalen, KRLSG 2, Karlsgatan 2, Västerås
Tid: 13.00
Fri Entré!

i samarbete med Västerås Konstmuseum
i samarbete med Västerås Konstmuseum

med reservation för ändringar

10/11 Abigail Toll (GRB) – Monokultur – OBS ONSDAG!

20.00 Abigail Toll (GRB).

Abigail Toll is an English experimental music artist who also performs under the moniker Ionian Death Robes. Her multidimensional soundscapes combine electronics and acoustic instruments, primarily flutes, that oscillate between heavy washes of drone, aural entanglements and psychoacoustic sensations. She has framed this method with artistic sonification to envision the dismantlement of power systems. She completed a Masters in Electroacoustic Composition from the Royal College of Music in Stockholm in 2021 and received mentorship from Caterina Barbieri during her Amplify Berlin Residency in 2018.

Abigail Toll (GRB) – electronics.

https://abigailtoll.bandcamp.com/releases

ca 21.00 Monokultur.

Det göteborgsbaserade undergroundprojektet Monokultur består av Julius Pierstorff och Elin Engström. Med post-punkiga undertoner och poetiskt och medvetet monotona vardagsdramer fullt av liv och alternativt sprängstoff för nyhetssedlarna.

Elin + JJulius = Monokultur!

 What, for me, positions this above their still-great first album, is nothing more complex than the benefit of time. Those early recordings were as blunt and unrefined as they were a compelling reimagining of their influences, but on Ormens Väg, Monokultur have crystallised into something beyond their sharp reference points. Yes, the songs are better recorded, the compositions more defined. But that’s not quite it… More so than the music itself, what Monokultur mostly share with those cited 4AD acts is that ability to construct a world around themselves, to understand the value in the cult and occulted, the latter helped hugely by their insistence on singing mostly in the mysterious harsh tones of their native language (and perhaps this music lands differently with non-Swedish speakers?). Make no mistake, Ormens Väg is world-making of the highest grade. The last few years have often had me wondering if Gothenburg is the centre of the universe. Here’s another reason why…Best of the year so soon?” 

https://monokultur.bandcamp.com/

Klubb 19 serveras från 19.30-22.30.
Lokal: Slottsgatan 19, Västerås.
Tid: Klubb ifrån 19.30   artister på scen: 20.00.
Entré: 100 kr, studerande 80 kr.
Entré för medlemmar: 80 kr / studerande 60 kr.
Medlemsavgift: 20kr/år.
Medlemmar som är 18 år eller yngre får alltid fri entré!

Tillgänglighet

Se info om tillgänglighet för våra olika konsertlokaler på denna sida:

http://www.nyaperspektiv.se/news/?page_id=1105

med reservation för ändringar

4/12 Medi Duo / Mary Ocher & YOUR government

20.00 Medi Duo

Friformsrörelsejazz är humor, allvar, närvaro och lek.

Allt i Medis väg kan bli musik.

Medi spelar friformsrörelsejazz som berör alla som vågar lyssna. Jazzfrälst eller skeptiker.

Låtarna är komponerade av Medi och blandas med en stor skopa improvisation. Ständigt framåtsträvande och nyskapande blandar duon toner, rytmer, rörelser och rumskomponerande. En upplevelse för både öron och ögon.

Troligen är Medi den enda duon i Sverige med denna spelstil. 

Ida Karlsson – Saxofoner, klarinett och rörelser
Emeli Ek – Slagverk, trumset, skrammel och rörelser

https://www.mediduo.com/


mary ocher

21.00 Mary Ocher & Your Government

Mary Ocher + Your Government is a sub-religious experience with the mysterious spirits of the ancients, in an audio-visual explosion of cult futuristic rock&roll, with the queen outsider of Berlin Avant-Pop exploring the depths of forbidden tribal, electronic ecstasies.

Mary Ocher has been persistently creating passionate, uncompromising work, raw, thought provoking, socially and creatively pushing against the current, dealing with subjects of authority, identity and conflict.

Her work is as enchanting as it is polarizing, ranging from traditional folk to raw 60s garage, ambient with ethereal vocals and abstract synths, to experimental pop with African and South American rhythms. 

‘To the queer and underground art communities worldwide Ocher is an all-embracing icon, Your Government and its ”tribalist” aesthetic is an extension of a political outlook Lyric-wise, it’s an anarchist, tongue-in-cheek critique of society, extended to symbolic primitive (and futurist) utopian societies, describing relations of masters and servants, ridiculing notions of determinism… ‘

Mary Ocher – sång, klaviatur, synth, komposition, text, koncept
Oliver Rivera Drew – trummor
Stefan Widdess – trummor

Klubb 19 serveras från 20.00-23.00.
Lokal: Slottsgatan 19, Västerås.
Tid: Klubb ifrån 20.00   artister på scen: 21.00.
Entré: 100 kr, studerande 80 kr.
Entré för medlemmar: 80 kr / studerande 60 kr.
Medlemsavgift: 20kr/år.
Medlemmar som är 18 år eller yngre får alltid fri entré!

Tillgänglighet

Se info om tillgänglighet för våra olika konsertlokaler på denna sida:

http://www.nyaperspektiv.se/news/?page_id=1105

25/9 Henrik Munkeby Nørstebø / Raymond Strid / Nina De Heney

Den norska trombonisten Henrik Munkeby Nørstebø har under de senaste åren delat scener med ett stort antal inflytelserika improvisatörer. Ett av hans återkommande projekt har varit trion med den svenska trumslagaren Raymond Strid och kontrabassisten Nina de Heney. Sedan 2011 som trion har funnits har musiken ständigt utvecklats i gruppen. Musiken rör sig ständigt naturligt framåt mellan spänning och frigöring samt mellan nolltillstånd och musikaliska explosioner.

Henrik Munkeby Nørstebø – trombon
Nina de Heney – kontrabas
Raymond Strid – trummor

http://www.henriknorstebo.com/nsdh

Klubb 19 serveras från 20.30-22.30.
Lokal: Slottsgatan 19, Västerås.
Tid: Klubb ifrån 20.30   artister på scen: 21.00
Entré: 100 kr, studerande 80kr.
Entré för medlemmar: 80 kr / studerande 60 kr
Medlemsavgift: 20kr/år
Medlemmar som är 18 år eller yngre får alltid fri entré!

Information om tillgänglighet för konsertlokal:
Klubb 19, Slottsgatan 19, Västerås
Högt entrétrappsteg. Rullstolsramp finns. Toalett finns men är ej anpassad för personer i rullstol. Konsertlokalen har dock inga höga trappsteg utan möbleras med stolar. Elfordon är för skrymmande för lokalen (max bredd 90 cm). Dessa måste parkeras utanför på grund av utrymningsskäl. Lokalen har ej hörslinga, men den kan installeras tillfälligt vid behov. Lokalen har ej utmärkta synleder men är å andra sidan inte så stor och inga höga trösklar finns. Hjälpsam personal finns dock alltid tillhands för att hjälpa besökare med olika tillgänglighetskrav. Anpassade parkeringsplatser finns i nära anslutning till entrén men kan vara upptagna på grund av att det är mycket folk i staden som använder parkeringen där. Parkeringen kräver avgift före 18.00. Lokalen brukar erbjuda tilltugg och kaffe etc till konserterna till lågt pris.

med reservation för ändringar

Nya Perspektiv: Västerås alternativa musikscen!