Fredag 19/4 SPACE – Västerås Stadsbibliotek Lunchkonsert 13.00

Ullén/Bergman/Lund är en pianotrio baserad i Stockholm som spelar fri jazz som kanalisar den amerikanska frijazztraditionen såväl som nutida klassisk musik. Genom att kombinera rå kraft med en utsökt uppmärksamhet på detaljer, låter de tre musikerna varje ögonblick gnistra av möjligheter. I denna ljudliga rymd spelar varje rörelse roll!

Ullén, Bergman och Lund är alla betydande aktörer i den skandinaviska frijazzscenen och trion träffades först i sextetten Anna Högberg Attack, och har sedan dess spelat tillsammans i många konstellationer. Deras debutalbum Space släpptes av det amerikanska skivbolaget Relative Pitch Records den 4 mars 2022.

Lisa Ullén har varit frontfigur i sitt eget kvartett sedan mitten av nittiotalet och har hittills släppt över 30 album i sitt eget namn som pianist. Hon studerade vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och genomförde vidare studier i jazz vid Chapel Hill, North Carolina, USA, EAM vid det elektroniska musikstudion EMS i Stockholm och Kungliga Konsthögskolan. Hon har arbetat i många år inom improvisation, fri jazz och samtida konstmusik. Ullén turnerar internationellt, både solo och i olika grupper.

Elsa Bergman studerade kontrabas i Trondheim, Norge, vid Sund Folkehøgskole och senare vid Musikkonservatoriets jazzavdelning. Sedan dess har hon arbetat i olika grupper inom fri jazz och improvisation. Släppte sitt solo-debutalbum A på sitt eget skivbolag 2021.

Anna Lund, är en frilansande trummis som arbetar i flera olika frijazz-, improvisations- och popkonstellationer som Ane Brun, Frida Hyvönen.

Lisa Ullen – piano.
Elsa Bergman – kontrabas.
Anna Lund – trummor.

Konsertscen: Hörsalen Västerås Stadsbibliotek, Biskopsgatan 2.
Datum: Fredag 19 April.
Tid: 13.00.

Entré: 150 kr, studerande 100 kr.
Medlemsavgift: 20kr/år.
Medlemmar som är 18 år eller yngre får alltid fri entré!

Tillgänglighet: God tillgänglighet: ramp finns i entrén, toaletter finns nära konsertplats, inga höga trösklar finns. Läs mer om tillgänglighet på denna sida: https://www.nyaperspektiv.se/news/?page_id=1105

Space -Lisa Ullén, Elsa Bergman, Anna Lund (Relative Pitch Records) ”The pianist has internalised the free jazz piano vocabulary, but she puts these tools together with the rigour and pacing of a serious composer, even if she’s creating on fly. A knock out.”
Peter Margasak, Complete communion at the Quietus .

“This is fearless music that thrives on communality.”
Nate Chinen, WBGO .

“… evolving into the perfect freedom of what a jazz piano trio could sound like: unleashed, nervous, disciplined, listening and full of energy.” Stef Gjissels, Free Jazz Blog, 4,5/5 .

” Space […] exhibits the type of free improvisation that is unpredictable and yet flows logically between themes and motifs.” Mike Borella, Avant Music News .

«Space» is not an album of a conventional free jazz piano trio and this trio never follows familiar routes. Maybe the time of the recording during the stressful era of human isolation and the feeling that every act – musical like other human acts – really matters, or the exquisite attention of the trio to detail makes it so special. Eyal Hareuveni , Salt Peaunuts .

“Propulsive and varied, the ensemble has a sound all its own.” Bill Meyer, Dusted Magazine .

“Best er kanskje likevel av- sluttende «Core». Denne åpner som en surrealistisk ballade, både ulidelig vakker og fascinerende foruroligende. Pustende rom og dvelende toner vikler seg snart inn i hverandre, før de tar til i energi, med et Thelonius Monk-kantete tilsnitt og en freidig, snublende fremdrift”. Chris Monsen, Klassekampen 4/5 .

“Things happen randomly, and sense emerges as an almost indescribable whole”. Paul Meldrano, Best of Jazz .

“Space is a careful and refined work with Lisa Ullén, Elsa Bergman and Anna Lund engaged in demonstrating that the language of music is a universal language, capable of being understood by everyone beyond any proposed genre”
Mario Ariano, Radioaktiv.

“Tempest” is the longest performance, and a very exciting one, with the musicians playing in a very dynamic manner, using an elastic sensibility and approach to keep the music in continuous motion, through episodes of cascading piano, and strong bass and drums or interludes of quiet, this is a fine demonstration of the trio’s considerable skills”.
Tim Niland, Jazz and Blues blogspot .

“Things erupt again on “the final piece, “Core”, a free/music piano trio at its best, who could ask for anything more?!?”
Bruce Lee Gallanter, DMG .

20/4 ATT HÖGTIDLIGHÅLLA – Alice kollektiv

ATT HÖGTIDLIGHÅLLA SINA EGNA INRE MOTSÄTTNINGAR OCH MOTSÄGELSER

En musikteaterföreställning
text Lily Toback musik Brian Ferneyhough

Magnus Andersson – musiker Eli Frankel – skådespelarröst
Johan Petri – regi, Vanja Sandell Billström – video, scenografi, kostym
Tora von Platen – dramaturg.

Att högtidlighålla sina egna inre motsättningar och motsägelser är ett multimedialt musikdramatiskt verk uppbyggd kring gitarrstycket Kurze Schatten II av den engelske tonsättaren Brian Ferneyhough och en nyskriven monolog av Lily Toback.

Leo brottas med att förstå och passa in. Han upplever en sorts ihoptryckthet och det i finns en ordning som inte är särskilt benägen att se och acceptera den inre världens spänningar och motsägelser. Han är en människa som på sitt eget stilla sätt försöker ta makten över sitt inre rum.

Att högtidlighålla sina egna inre motsättningar och motsägelser hade premiär på Teater Giljotin, Stockholm den 12 maj 2023.

Alice Kollektiv för ljud&scenkonst www.alicekollektiv.nu

Insläpp från 18.30 (ej insläpp efter 19.00!)
Lokal: Slottsgatan 19, Västerås.
Tid: Insläpp ifrån 18.30, föreställningen börjar: 19.00.
Entré: 100 kr, studerande 80 kr.
Entré för medlemmar: 80 kr / studerande 60 kr.
Medlemsavgift: 20kr/år.
Medlemmar som är 18 år eller yngre får alltid fri entré!

14/10 The Croaks (UK/CZ/SE)

Vi presenterar stolt den brittiske trumslagaren Roger Turner med fri-improvisationstrion the Croaks.  Med Martin Klappers texturer av ljud ifrån allehanda leksaker, hushållsobjekt och modifierad hemelektronik och med Martin Küchens livfulla kråkskriksutbrott skapar de tillsammans med Roger Turners rytmiska sammelsurium av klangmönster en tät sammanslagning av kaos och ordning lite som målaren Jean-Michel Basquiat. paaaw!!

”The croaks almost stumbled across each other after failing to attend a speech given by a dear lost friend. Actually it wasn’t a speech, more the reading of a short letter, and because this reading wasn’t made publically, attendance was difficult to plan. The letter wasn’t in fact from a close friend either, though we are sure he would fully understand the nature of distance and how close we might almost have been. The letter contained a poem written under the title : recent croaks—please find enclosed recent croaks—- and was accompanied by a small cheque made out to a small literary organisation. The letter was handed to a member of the trio, and duly very nearly remembered before being passed on as a band title. The poem was very short and signed sam.”

Roger Turner (UK) – drums and percussion.
Martin Klapper (CZ/DK) – amplified objects, toys and small electronics.
Martin Küchen (SE) – sopranino – and soprano saxophones, snare drum.

Klubb 19 serveras från 19.30-22.30.
Lokal: Slottsgatan 19, Västerås.
Tid: Klubb ifrån 19.30   artister på scen: 20.00.
Entré: 100 kr, studerande 80 kr.
Entré för medlemmar: 80 kr / studerande 60 kr.
Medlemsavgift: 20kr/år.
Medlemmar som är 18 år eller yngre får alltid fri entré!

Tillgänglighet

Se info om tillgänglighet för våra olika konsertlokaler på denna sida:

16/9 Kulturnatt med Djuret/Clara Alm/Monopunk SWE/the Bang Bang Bangs/Luka Aron (DEU)

I samarbete med musikern Jonny Pousette (Monopunk SWE) och i ett pop-igare format presenteras ett antal nya grupper ifrån Uppsala.

Kvällen avslutas med Luka Aron ifrån Tyskland. Kärnan i hans arbete är den spektrala fusionen av syntetiserat ljud och akustiska instrument, där han kombinerar den råa energin från elektroniken med människans sköra beröring.

Djuret:Kräftan

19.00 Djuret:Kräftan

I “Kräftan” utforskas hur upprepning kan skapa rytm, som blir till en trygghet. Tryggheten grusas och övergår i sorg, skräck och hopp i detta verk med fältinspelning och modularsynth, skapat av Djuret (alias Olof Jönsson).

Clara Alm
photo: José Calvente

19.45 Clara Alm

Med snart 10 år som aktiv liveartist i bagaget har Clara Alms musik hunnit nå fram till många hjärtan runt om i Sverige. Drama, pop och elektronisk puls bygger upp ljudlandskapet till hennes egenproducerade EPs ”Velvet” (2018) och ”Burning Blue” (2020).

Sommaren 2022 gav sig Clara Alm ut på turné från norr till söder. Med stopp som förband för Cornelia Jakobs och ett hyllat gästspel under The Arks reunionturné 2022 var det ännu fler som kunde intyga om att Clara Alm är ett namn att lägga på minnet inför framtiden.

Clara är aktuell med singeln ”Månen i Verona” (januari 2023) som fick markera startskottet på ett språkbyte från engelska till svenska. Under våren 2023 kommer mer ny musik och sommaren 2023 turné runt om i Sverige.

Live bjuder Clara in till en musikalisk resa som berör. Med hjälp av sitt enmansband bestående av synthar, loopar och ett starkt sånguttryck ger Clara Alm lyssnaren en intim men pulserande liveshow.

Monopunk

ca 20.30 Monopunk SWE

För tredje året i rad landar ambientpunkens riddare på Klubb 19. Sedan förra året har Monopunk SWE främst varit upptagna med att skaffa fler synthar. Under 2023 har Johnny Pousette gjort flera bejublade solospelningar och Man Rave har släppt ett uppskattat soloalbum. Nu är det dags att återvända till moderskeppet igen för en ny cocktail av psykedelisk krautsynthpunk på svenska.

Bang Bang Bangs


ca 21.15 INSTÄLLT PGA SJUKDOM The Bang Bang Bangs

The Bang Bang Bangs är ett nytt band på den svenska alternativa rockscenen. Två singlar kommer att släppas under hösten 2023 på alla streamingplattformar. Den första singeln, Sun God släpps i september 2023. The Bang Bang Bangs inspireras av garagepunk, postpunk och indiepop.

Luka Aron (DEU)

ca 22.00 Luka Aron (DEU)

Luka Aron is a musician and composer of electroacoustic and minimalist music based between Stockholm and Berlin. The core of his practice is the spectral fusion of synthesized sound and acoustic instruments, combining the raw energy of power electronics with the fragility of the human touch. Aron’s work has been described by The Guardian as “thick, impasto layers of slow-moving sound that completely command your attention.”

The framework of Aron’s compositions is often based on the observation of psychoacoustic phenomena and how they relate to the use of just intonation. A careful selection of partials is presented, stimulating additional tones in the perception of the listener. Through this, a secondary structure is gradually unveiled: like light rays meeting the surface of water, partially reflecting back to air and refracting at once, as they pass from one medium to the other. As such, Aron employs methods of reverse- engineering auditory processes, with the aim to invoke alternative listening modes. By putting the act of tuning at the center, many beating patterns are exposed, and the spectrum is flooded with overtones and feedback.

As graduate of Musikakademie Basel (CH), he is
currently pursuing a master’s degree in
Electroacoustic Composition at The Royal College
of Music in Stockholm (SE).

https://luka-aron.com

Nya Perspektiv: Västerås alternativa musikscen!