All posts by admin

4/5 Nina de Heney / Qarin Wikström

Nina de Heney är en av de mest tongivande musikerna på improvisationsscenen i Sverige. En plats hon för en bredare publik cementerade 2012 när hon mottog utmärkelsen årets Jazzmusiker under Swedish Jazz celebration och hennes soloskivor har unisont hyllats i pressen.

Ursprungligen född i Schweiz med studier i USA för Moroslav Vitous på The New England Conservatory of Music in Boston. Från 1983 bosatt i Sverige. De Heney har den senast tiden specialiserat sig på soloframträdanden men framträder även i dialog med andra. Ofta med dans, eller i andra musikerkonstellationer.

“These masterful improvisations put de Heney in a league of her own in the elite of solo double bass improvisers such as Joëlle Léandre, Barry Guy, Mark Dresser and Barre Phillips. A brilliant achievement by a highly unique player.” – Eyal Hareuveni, All About Jazz

Qarin Wikström har under de senaste tio åren varit en aktiv kraft för den blomstrande avantgarde- och experimentella musikscenen i Köpenhamn. Hittills är hela 17 album släppta med Qarin som huvudkompositör eller medförfattare, inklusive inspelningar med olika projekt såsom Q (soloprojekt), Kostcirkeln, Shitney, Sekten, Orbit Stern & Q och reBell bland några.

Med en bakgrund ifrån ett stort spektrum av genrer som klassisk kammarmusik, pop, jazz, svensk folklore och fritt improviserad musik, skapar Qarins musikaliska bredd en bekännelse för den överbryggande variationsrikedomen i den musikaliska närvaro  som skapas på scenen.

..it is her naked sincerity and compassionate, singular vision that would win you over and will make the experience of listening to «Up Up Up» a unique and highly rewarding one…  Eyal Hareuveni – Salt Peanuts*

Nina de Heney – kontrabas
www.ninadeheney.com

Qarin Wikström – röst elektronik
www.qarinwikstrom.com

 

Klubb 19 serveras från 20-24.00.
Lokal: Slottsgatan 19, Västerås.
Tid: Klubb ifrån 20.00   artister på scen: 21.00
Entré: 70 kr, studerande 40kr.
Entré för medlemmar: 50 kr / studerande 20 kr
Medlemsavgift: 20kr/år
Medlemmar som är 18 år eller yngre får alltid fri entré!

 

23/3 Dundret

Ett oemotståndligt musikaliskt universum uppstår när denna trio äntrar scenen. Musiken är inspirerad, intensiv och hämtar influenser från jazz, blues, electronica och ambient.

Thomas Gunillasson – gitarr, elektronik
Ulf Rockis Ivarsson – bas, elektronik
Hux Nettermalm – trummor.

Klubb 19 serveras från 20-24.00.
Lokal: Slottsgatan 19, Västerås.
Tid: Klubb ifrån 20.00   artister på scen: 21.00
Entré: 70 kr, studerande 40kr.
Entré för medlemmar: 50 kr / studerande 20 kr
Medlemsavgift: 20kr/år
Medlemmar som är 18 år eller yngre får alltid fri entré!

20 år!

Under året firar vi 20 års jubileum! Det ska vi givetvis uppmärksamma!

Nya Perspektiv startade 1999 som ett musikprojekt och blev en ideell förening några år senare. Under dessa år har föreningen arrangerat över 600 konserter, fyra festivaler på internationell nivå, och varit aktiv i många olika projekt och samarbeten.

Hurra!!

torsdag 15/11 Ensemble Gahlmm på Västerås Konstmuseum

Vintern 2018 står en helt ny ensemble på den svenska konstmusikscenen!

Ensemblens sammansättning består av musiker som i olika konstellationer arbetat i duoformer och musiker som väl känner till varandra men aldrig spelat tillsammans. Gemensamt för dem alla är att de under många år visat prov på högkvalitativa framföranden på den nationella så väl som internationella scenen.

Ensemble GAHLMM är under hösten 2018 i slutfasen att sammanställa en spännande repertoar. Repertoaren inbegriper ett stort omfång inom den nutida konstmusiken såsom kammarmusik till improvisation och elektronik. Tonsättare som är medlemmar i Föreningen Svenska Tonsättare (FST) har under året skrivit verk för denna ensemble i och med att FST fyller 100 år . Det råder inget tvivel om att det blir spektakulärt och en av den skandinaviska vinterkylans stora händelser!

ENSEMBLE GAHLMM

MY HELLGREN bor i Göteborg och arbetar som cellist i många olika sammanhang. Hon är som mest aktiv inom den nutida konstmusiken och är medlem i Curious Chamber Players, ensemble Mimitabu och text/ljud trion MonoMono. Hon anlitas även av andra ensembler som t.ex. Gageego! och danska Scenatet. Hellgren samarbetar gärna med tonsättare och har uruppfört solo och kammarmusikstycken. Hon har tilldelats arbetsstipendier från Konstnärsnämnden, Göteborgs stad och Västra Götalandsregionen. My är utbildad på Det Kongelige Danske Musik-konservatorium i Köpenhamn samt på HSM i Göteborg.

GEORGE KENTROS
Svensk-amerikansk violinist utbildad vid Yale University och Mannes School of Music i USA samt på Musikhögskolan i Stockholm. Han har under hela sin karriär specialiserat sig på den allra nyaste konstmusiken, främst med kvartetten pärlor för svin som han grundade 1995 och duon There are no more four seasons, som bildades 2004 och vars debut-CD kallades för en av decenniets 10 främsta klassiska inspel-ningar av DN. Hittills har han hunnit beställa och uruppföra fler än 150 verk av tonsättare från 20 länder och framträtt som solist, kammarmu-siker och skådespelare runtom i Europa samt i USA, Japan, Kanada och Centralamerika. Han grundade även avantgardeklubben SEKT, som var stilbildande inom den svenska alternativa blandkonstscenen och som nu har funnits i 19 år.

HENRIK OLSSON
Från bruksorten Kyrkhult i Blekinge, har studerat improvisation och klassiskt slagverk vid Göte-borgs Musikhögskola med mastersexamen 2001. Olsson ingår till och från i olika samarbetsprojekt; senast som kompositör och musiker i Francesco Scavettas dansföreställning Lost Accidentally och som Foley vid stumfilms-visningar tillsammans med Matti Bye Ensemble på bl. a San Francisco Silent Film Festival, Göteborgs Filmfestival, Kalbjärga Filmfestival på Fårö. Han rör sig fritt mellan improviserad och noterad musik, där nästintill ohörbara akustiska ljudkällor eller friktioner lyfts fram med hjälp av piezoelement. Senaste åren har han turnerat och gästspelat på festivaler i Ryssland, Japan, USA, Kuba, Libanon samt hela Europa från Svalbard till Aten med musik utgiven på Another Timbre, Häpna, Kning Disk, BombaxBombax, Monotype Records, Sofa med flera.

MATTIAS PETERSSON är utbildad vid Kungl. Musikhögskolan och har diplom i elektroakustisk komposition. Sedan sin examen 2006 har han varit internationellt verksam både som tonsättare och elektron-musiker. Som soloartist har han släppt skivor med sin elektroniska musik på bland annat Moving Furniture Records, iDeal Recordings, Fylkingen Records och Jahr Null Aufnahmen. Han har även skrivit en stor mängd kammar-musik, ett flertal operor och gjort musik till åtta dansföreställningar. Petersson samarbetar med namnkunniga artister och ensembler från olika musikaliska fält och hans musik har spelats både i klubbmiljöer och på impro- och kammamusik-scener över hela världen. Som ena halvan av den hyllade duon There are no more four seas-ons har han tillsammans med violinisten George Kentros omarbetat klassiska verk till ny musik för violin och live-elektronik.

ANNA SVENSDOTTER
Flöjtist baserad i Göteborg. Spelar i flera olika ensembler: 40f (som firar 10-årsjubileum i år), Parkour, Ghost Inside Ghost, Trio Ek/Janson/ Svensdotter och duon Glow med My Hellgren. 2013 släpptes solo-CDn Alpha Waves (SFZ Records) med svensk musik för flöjt och elektronik. 2019 väntar bland annat en duo-turné med Paula Matthusen (US) och teater-projekt med Teater Spira.

LISA ULLÉN är en av landets mest inflytelserika pianister inom den nutida konstmusiken och ofta verksam inom den svenska frijazz- och improvi-sationsscen. Ullén är också internationellt känd som en unik och kompromisslös tonsättare och musiker. Under de senaste decenniet åren har hon släppt över femton album i både eget namn och i olika samarbeten med musiker som Charlotte Hug, Okkyung Lee, Nina de Heney, Mariam Wallentin, Maggie Nicols och turnerat i Europa, USA, Kanada och Japan. Senast har hon släppt trippel-CDn Piano Works för solo piano och vinyl EP:n Sekvenser och Lager med Mot-ståndsorkestern, en komposition för storband som rymmer inte mindre än tre kontrabasister.

Ensemblen framför verken:
Fredrik Gran – Vox terminus (9 min)
Marta Forsberg – To all Frequencies I Can Not sense for Quartet (omarb.) (21 min)
Ida Lundén – Tyskamossarnas sugluft (omarb.) (12 min)
Dror Feiler – Halat at tawari – מצב חרום (5 min)

Halat at tawari – حالة الطوارئ – מצב חרום World premiere of my composition in the Swedish northern city Härnösand, 5th of November 2018 as played by GAHLMM ensemble (A simple/primitive video recording). Many thanks to GAHLMM for a great performance. GAHLMM enemble is: George Kentros Vln, My Hellgren Vlc, Henrik Olsson Perc, Mattias Petersson Elect, Anna Svensdotter Fl, Lisa Ullén Pno. #FST100On the program solos, duos, trios and compositions for the whole ensemble by Marta Forsbergs ”To all Frequencies I Can Not Sense for Quartet”, Dror Feiler's ”Halat at tawari – حالة الطوارئ – מצב חרום”, Fredrik Gran's ”Vox Terminus” och Ida Lundéns ”Tyskamossarnas sugluft”.the tour: 5/11, KL 19.00: Härnösands Folkhögskola, Härnösand. 7/11 KL 19.00: Kulturens hus, Luleå. 10/11 KL 19.00: 3:e våningen Göteborg. 11/11 KL 16.00: Växjö Kulturskola, Växjö. 13/11 KL 19.30: S:t Matteus kyrka, Malmö. 15/11 KL 18.00: Västerås konstmuseum, Västerås.

Slået op af Dror Feiler i Tirsdag den 6. november 2018

Plats: Västerås Konstmuseum Karlsgatan 2 Hörsalen
Tid: 18.00
Fri entré!

Med speciellt stöd ifrån:

   

27/10 Translucent Harmonies – andPlay (US)

The NYC-based music duo andPlay, featuring Maya Bennardo on violin and Hannah Levinson on viola, joins us to perform “Translucent Harmonies,” a program of two pieces written by composers Catherine Lamb and Kristofer Svensson. Since being founded in 2012, andPlay has been committed to expanding the existing violin/viola repertoire through performances of rarely heard works as well as commissioned pieces from emerging composers.

This program, commissioned from the composers, consists of two new pieces composed in just intonation, which uses a form of tuning outside of the standard system to create otherworldly moods. The first work Vid stenmuren blir tanken blomma (2018) by Kristofer Svensson is a constant pendulum movement between noise and tone in a state of stillness and silence. The title refers to the simple joy that can arise as you pass a stone wall, see a flower and at that moment forget yourself to realize the inseparable between mind and flower. The second work is Prisma Interius VIII (2018) by composer Catherine Lamb. The piece explores the gradations of perceptual and musical clarity and its limits within an environment.


andPlay Photo by: Aleks Karjaka

ABOUT THE PERFORMERS
Described by I Care If You Listen as “enthusiastic champions for new music and collaboration” and performing “with a welcoming and dynamic spirit,” andPlay is committed to expanding the existing violin/viola duo repertoire through performing rarely heard works and commissioning emerging composers.

The New York City-based duo of Maya Bennardo, violin, and Hannah Levinson, viola, first played to an eager crowd on Fire Island in the summer of 2012, and has since premiered nearly fifty new works, close to thirty of which have been commissioned, many of which include electronics. andPlay has collaborated closely with numerous composers, including Robert Honstein, Scott Wollschleger, Clara Iannotta, David Bird, Bethany Younge and Ravi Kittappa, and consider those relationships to be an integral part of their artistic process. Honstein praises the duo for their “consummate professionalism, fierce musicality and an unflappable good spirit.”

andPlay was a semi-finalist in the 2016 Concert Artists Guild Victor Emaleh Competition and was the recipient of a 2016 CMA Classical Commissioning grant with composer Ravi Kittappa, made possible by the Chamber Music America Classical Commissioning Program, with generous funding provided by The Andrew W. Mellon Foundation, and the Chamber Music America Endowment Fund.

Recent highlights include a West Coast tour with performances and workshops at the Center for New Music in San Francisco and Monkspace in LA, a Midwestern tour (including performances in Columbus, Ohio through CNX: The Columbus // NYC New Music Exchange, at the Toledo Museum of Art, Short North Stage in Columbus, OH), and a performance as guest artists at the 2017 Omaha Under the Radar Festival (Omaha, NE). The duo has also performed at the NUNC!2 Conference at Northwestern University, the New Music Gathering at Peabody Conservatory, and the String Theories festival in New York City, as well as performances at venues including Roulette, The Stone, The DiMenna Center in NYC and The Record Company in Boston, MA.

Beyond the concert stage, Maya and Hannah are passionate educators offering workshops in contemporary string techniques, chamber music coaching and composition notation for strings. They’ve offered performances and masterclasses at UC Santa Cruz, Western Connecticut State University, and Bowling Green State and are artists-in-residence at the Snow Pond Composers Workshop (Sidney, ME).

ABOUT THE COMPOSERS
Catherine Lamb (b. 1982, Olympia, Wa, U.S.), is a composer exploring the interaction of elemental tonal material and the variations in presence between shades and beings in a room. She has been studying and composing music since a young age. In 2003 she turned away from the conservatory in an attempt to understand the structures and intonations within Hindustani Classical Music, later finding Mani Kaul in 2006 who was directly connected to Zia Mohiuddin Dagar and whose philosophical approach to sound became important to her. She studied (experimental) composition at the California Institute of the Arts (2004-2006) under James Tenney and Michael Pisaro, who were both integral influences. It was there also that she began her work into the area of Just Intonation, which became a clear way to investigate the interaction of tones and ever-fluctuating shades, where these interactions in and of them-selves became structural elements in her work. Since then she has written various ensemble pieces (at times with liminal electronic portions) and continues to go further into elemental territories, through various kinds of research, collaboration, and practice (herself as a violist). She received her MFA from the Milton Avery School of Fine Arts at Bard College in 2012 and is currently residing in Berlin, Germany.


Catherine Lamb


Kristofer Svensson

Kristofer Svensson is a composer from Stockholm, Sweden. His music is written exclusively in the alternative tuning system Just Intonation. Since becoming the first Swedish composer to retune a grand piano to Just Intonation for his graduation concert from the Royal College of Music in Stockholm in 2012, he has spearheaded the powerful movement of Swedish artists exploring microtonality in the 21st century. His use of Just Intonation is connected to an interest in the antique, an interest which also is reflected in a number of compositions for pre-1850 European instruments (chamber organs, clavichords, fortepianos etc.). The ‘antique’ is, however, not only limited to European traditions, and Svensson has spent extensive time studying Asian traditional musics such in Stockholm, Hong Kong, West Java, and Fukoka, Japan.. These studies were supported by grants from the Indonesian Ministry for Arts and Culture Darmasiswa-scholarship (2013), a JASSO Scholarship from the Japanese government (2015) as well as grants from the Swedish foundations Gålös and (2015) and Anna Withlock Memorial Foundation (2014). In Indonesia, he worked together with Sundanese gamelan-maker Asep ‘Dede’ Ahum on designing a new set of justly tuned gamelan instruments later used in the piece ‘Ir Himinn, Groenn’ written for and premiered by Hong Kong New Music Ensemble (HK) and later released by the Swedish avant-garde label XKatedral on the compilation album “XKatedral Volume II” (2016). He has also written pieces for Asian instruments such as gǔqín, shō, kōto and kecapi. In the fall of 2018, a new bass koto piece in Just Intonation will be premiered by Miyama McQueen-Tokita in Tōkyō. His music has been premiered by many groups and his activities as a composer have been supported by numerous from Swedish foundations and institutions, including a recent commission through the Swedish Arts Council to write two new pieces for Mats Persson and Kristine Scholz to be premiered in 2019. He obtained a Master’s degree in Music Composition from the University of Hong Kong with the thesis “The Use of Just Intonation in my Recent Compositions”.

andPlay
Maya Bennardo – violin
Hannah Levinson –  viola

compositions:
Kristofer Svensson – Vid stenmuren blir tanken blomma (2018)
Catherine Lamb – Prisma Interius VIII (2018)

http://andplayduo.com/

http://www.sacredrealism.org/catlamb/index.html
http://kristofersvensson.com/
https://en.wikipedia.org/wiki/Just_intonation

Klubb 19 serveras från 20-24.00.
Lokal: Slottsgatan 19, Västerås.
Tid: Klubb ifrån 20.00   artister på scen: 21.00
Entré: 70 kr, studerande 40kr.
Entré för medlemmar: 50 kr / studerande 20 kr
Medlemsavgift: 20kr/år
Medlemmar som är 18 år eller yngre får alltid fri entré!